Ilias Mahtab (21)

Advies van de kandidatencommissie: "Ilias Mahtab (29) uit Leiden neemt graag initiatief en is daarin doortastend. Deze gedreven voorvechter van diversiteit en medemenselijkheid zet zich onder meer in voor zelfbeschikking en voor een betere positie van vluchtelingen. Zo was hij initiator van de LHBT-vluchtelingenboot tijdens de Canal Parade in Amsterdam. Ilias is een energieke persoonlijkheid die makkelijk communiceert en debatteert. Hij werkt bij de gemeente Amsterdam en was daarvoor werkzaam bij het ministerie van Buitenlandse Zaken."

Rechtvaardigheid, visie en initiatief. Visie zonder actie is dagdromen - actie zonder visie is een nachtmerrie.

Ilias Mahtab

Van Kabul naar het Binnenhof

Ilias Mahtab is geboren op 15 augustus 1987 in Kabul, Afghanistan. Zijn moeder was een voorvechter van vrouwenrechten en een onderwijzeres, zijn vader een advocaat. Toen Ilias 11 jaar oud was brak de oorlog uit in Afghanistan, later gevolgd door de komst van de Taliban. Nadat zijn vader was omgekomen ontvluchtte zijn moeder met haar vier kinderen Afghanistan, en brachten zij langere tijd door in vluchtelingenkampen. Na jaren van onzekerheid over verliet Ilias de middelbare school met een VWO-diploma. Hij heeft zijn studie Internationaal Recht afgerond aan Universiteit Leiden en hij is mede-oprichter van de vluchtelingenorganisatie stichting Keihan. In 2014 werd Ilias geselecteerd voor het Traineeprogramma van gemeente Amsterdam. Bij de gemeente werkte Ilias aan het vreemdelingendossier en was hij betrokken bij het bed-bad-brood regeling en de dossiers diversiteit en radicalisering. Daarna was hij werkzaam voor het ministerie van Buitenlandse Zaken en inmiddels werkt Ilias voor de gemeente Amsterdam.

Hier sta ik voor

Solidariteit, gelijkheid en inclusiviteit – dat is de kracht van Nederland. Onze open, kleurrijke en sociale samenleving moet een thuis zijn voor alle Nederlanders. Dat kan door te breken met het kortzichtige, op individualisme gestoelde beleid. En door te kiezen voor een duurzame en sociale visie waar iedereen zich in kan herkennen.

Wetenswaardigheden

Ilias schrijft regelmatig columns over maatschappelijke en internationale onderwerpen en is ambassadeur Zelfbeschikking. Daarnaast is hij altijd bezig met initiatieven gericht op het versterken van kwetsbare groepen; zo nam hij in 2015 het initiatief voor de LHBT-vluchtelingenboot tijdens de Gay Pride, en publiceerde hij in 2016 een gedichtenbundel over keuzevrijheid en het doorbreken van taboes. Met de stichting Keihan organiseert Ilias onder andere uitwisselingen voor Afghaanse geneeskunde studenten en artsen, en taaltrainingen voor vluchtelingen en diaspora.

Kandidatenlijst Tweede Kamer

De andere kandidaten