Voordracht commissie

Op plek tien ziet de commissie Lisa graag terugkeren in de Tweede Kamer. Deze zeer benaderbare en effectieve politicus heeft zich de afgelopen jaren bewezen op jeugdzorg en onderwijs als echte volksvertegenwoordiger, die luistert naar en vecht voor de mensen om wie het gaat. Lisa is gericht op samenwerking binnen en buiten de fractie, en weet daarmee op natuurlijke wijze allianties te smeden en meerderheden te vinden voor haar plannen. De commissie vindt in Lisa een sterk Kamerlid dat een stem kan geven aan haar achterban. Een warm, authentiek en ontwapenend Kamerlid met een sociaal hart en een sterke wil om het verschil te maken.

Kansen voor alle kinderen

Lisa kwam in 2017 met een duidelijk doel de Tweede Kamer in: ieder kind en iedere jongere heeft recht op het beste onderwijs. Sindsdien gaat ze voorop in de strijd tegen de werkdruk en voor een eerlijk salaris voor docenten. Ze vecht voor gelijke kansen en schreef onder meer samen met haar SP-collega een wet die regelt dat geen kind wordt buitengesloten van schoolactiviteiten omdat ouders daar niet de middelen voor hebben.

Dat Lisa zich hardmaakt voor het onderwijs is een logisch vervolg van haar loopbaan. Toen ze van de Achterhoek naar Nijmegen vertrok om filosofie te studeren, werd Lisa al snel actief in de studentenbeweging en medezeggenschap. Ze was onder meer voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond en werkte later voor de Algemene Onderwijsbond.

Lisa Westerveld

In de Kamer kreeg Lisa er een roeping bij: sinds 2017 trekt ze ten strijde tegen de enorme problemen in de jeugdzorg. Kinderen en jongeren die door falend beleid in de knel komen en betrokken zorgpersoneel dat hen tegen de klippen op probeert te helpen, hebben in Lisa Westerveld een betrokken bondgenoot die altijd voor ze klaarstaat.