voordracht commissie

Mark wordt door de commissie voorgedragen op plek zesentwintig. De commissie leerde Mark kennen als genuanceerde en sterk gemotiveerde idealist. Mark zal zich met zijn kennis, netwerk en doordachte visie op buitenlandbeleid, emancipatie en de relatie tussen die twee snel kunnen ontpoppen tot effectief politicus. Deze jonge nieuwkomer heeft indruk gemaakt met zijn innemende voorkomen en zijn persoonlijke verhaal als homoseksuele diplomaat in het Midden-Oosten. Een intelligente kandidaat met focus, die de commissie graag een mooie plek op de lijst gunt.

Biografie

Mark had als diplomaat in Irak steeds meer moeite met het gat tussen wat hij moest doen in zijn werk en waar hij zelf in gelooft. Zo hielp hij bijvoorbeeld de fossiele industrie aan nieuwe contracten, terwijl hij gelooft dat we geen moment te verliezen hebben om de klimaatcrisis aan te pakken.

Ook kon Mark zich niet verenigen met het kabinetsbesluit om de vaak jonge kinderen van Nederlandse ISIS-strijders niet terug te halen, ondanks dat zij geen schuld hebben aan de acties van hun ouders. Hij gelooft dat alle Nederlanders recht hebben op hulp in het buitenland, ook als hun ouders van misdaden worden verdacht.

Mark Brakel

Mark groeide op in Delft en in Muscat (Oman), was voorzitter van scholierenorganisatie LAKS en leerde Arabisch in Beiroet en Damascus. Mark is overtuigd feminist en voerde met succes campagne voor meer vrouwelijke ambassadeurs. Samen met zijn vriend woont hij nu in Rotterdam.

In de Tweede Kamer wil Mark helpen de klimaatcrisis te bestrijden en opkomen voor mensenrechten. Hij wil wonen in een land dat in Europa voorop loopt bij het aanpakken van de klimaatcrisis. Dat in de hele wereld strijdt voor LHBTIQ+ rechten. En in een land waar de belastingdienst iedereen gelijk behandelt. Wil je zijn campagne volgen? Abonneer je dan op zijn nieuwsbrief via www.markbrakel.nl.