Jesse Klaver

Lijsttrekker

Ik wil de status quo doorbreken

Ambitie, passie en idealisme. Drie woorden die Jesse Klaver omschrijven. Hij wil Nederland veranderen en de aanval openen op de status quo in Den Haag.

Van Roosendaal naar het Binnenhof

Jesse Klaver werd op 1 mei 1986 geboren in Roosendaal, Brabant. Zijn moeder is van Nederlands-Indische afkomst, zijn vader is Marokkaans. Zijn moeder was 20 toen zij hem kreeg. Jesse groeide op zonder zijn vader, in een sociale huurwoning in de wijk Westrand. Hij verliet de middelbare Vrije School in Prinsenbeek met een vmbo-diploma. Daarna studeerde hij social work aan Avans Hogeschool in Den Bosch en begon hij een pre-masteropleiding politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn studententijd werd Jesse voorzitter van DWARS en vervolgens voorzitter van de vakbond CNV Jongeren. In die hoedanigheid werd hij in 2009 het jongste lid ooit van de Sociaal Economische Raad (SER).

Hier staat Jesse voor

Het hele maatschappelijke debat wordt volgens Jesse gedomineerd door het economisme: alles wordt gereduceerd tot een economische en financiële rekensom. Dat economisme wil Jesse doorbreken. Rechtvaardigheid, duurzaamheid en compassie zijn belangrijker dan economische groei.

Wetenswaardigheden

Ruim vijf jaar geleden werd Jesse door Femke Halsema gevraagd zich te kandideren voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer. In 2010 en 2012 werd Jesse door de parlementaire pers genomineerd als talent van het jaar. Eind 2014 haalde Jesse de beroemde Franse econoom Thomas Piketty naar Nederland. In zijn vrije tijd rijdt hij graag met zijn racefiets door de duinen. Jesse is Brabander in hart en nieren, maar woont nu met zijn vrouw en twee zoontjes in Den Haag.

Jesse in beeld

Meer video's op Youtube