Jesse Klaver

Lijsttrekker GroenLinks

"Ik wil Nederland veranderen."

Optimistisch, idealistisch en ambitieus. Dat is Jesse Klaver. Hij wil Nederland veranderen door de aanval te openen op de status quo in Den Haag.

Wat Jesse wil

We gaan samen werken aan een eerlijk land: een land waarin we welvaart eerlijk delen. Waarin grote bedrijven niet langer belasting ontwijken maar net als gewone werknemers en ondernemers hun deel bijdragen. Een land waarin iedereen erop vooruit kan gaan. Een land waarin iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft. Waarin niet de marktwerking de zorg dicteert, maar aandacht voor mensen centraal staat.

We gaan samen bouwen aan een schoon land: een land dat draait op zon en wind. Natuurlijk zonder kolencentrales. Een land waarin vervuilers gaan betalen en we schone innovatie stimuleren, zodat we een mooi land kunnen doorgeven aan onze kinderen.

Laten we samenleven in een empathisch land. Een land waarin we niet meer naar elkaar schreeuwen maar met elkaar praten en naar elkaar luisteren.

Wil je Jesse steunen en meehelpen in de campagne?

Meetups

Sinds Jesse fractievoorzitter is van GroenLinks organiseert GroenLinks regelmatig Meetups. Op deze bijeenkomsten speecht Jesse en beantwoordt hij vragen uit het publiek. Op 9 maart kun jij erbij zijn tijdens de grootste Meetup van het jaar in de Heineken Music Hall (AFAS Live).

Dit heeft Jesse gedaan

Jesse zit sinds 2010 in de Tweede Kamer. Om de overstap naar een schone economie te maken, zocht hij de samenwerking met andere partijen in de Tweede Kamer. Hij werkte aan een Klimaatwet die nu op brede steun kan rekenen: PvdA, SP, D66 en ChristenUnie zetten hun handtekening er al onder.

In de Kamer zet Jesse zich ook in voor eerlijk delen. Hij zette onderwerpen als belastingontwijking en de oneerlijke verdeling van vermogen op de agenda, en haalde onder meer de Franse econoom Piketty naar de Kamer.

Hier komt hij vandaan

Jesse Klaver werd op 1 mei 1986 geboren in Roosendaal, Brabant. Zijn moeder is van Nederlands-Indische afkomst, zijn vader is Marokkaans. Zijn moeder was 20 toen zij hem kreeg. Jesse groeide op zonder zijn vader, in een sociale huurwoning in de wijk Westrand. Hij verliet de middelbare Vrije School in Prinsenbeek met een vmbo-diploma. Daarna studeerde hij social work aan Avans Hogeschool in Den Bosch. In zijn studententijd werd Jesse voorzitter van DWARS. Daarna was hij voorzitter van de vakbond CNV Jongeren en als zodanig het jongste lid ooit van de Sociaal Economische Raad (SER).

Jesse is Brabander in hart en nieren, maar woont nu met zijn vrouw en hun twee zoontjes in Den Haag. Als hij de kans krijgt, rijdt hij graag met zijn racefiets door de duinen.

Jesse in beeld