Jesse Klaver

Ik wil Nederland veranderen.

Optimistisch, idealistisch en ambitieus. Dat is Jesse Klaver. Hij wil Nederland veranderen door de aanval te openen op de status quo in Den Haag.

Wie Jesse is

Jesse Klaver is sinds 2010 Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Om de overstap naar een schone economie te maken, zocht hij de samenwerking met andere partijen in de Tweede Kamer. Hij werkte aan een Klimaatwet die nu op brede steun kan rekenen: PvdA, SP, D66 en ChristenUnie zetten hun handtekening er al onder.

In de Kamer zet Jesse zich ook in voor eerlijk delen. Hij heeft onderwerpen als belastingontwijking en de oneerlijke verdeling van vermogen op de agenda gezet, en hij haalde onder meer de invloedrijke Franse econoom Thomas Piketty naar de Kamer.

Waar Jesse vandaan komt

Jesse Klaver werd op 1 mei 1986 geboren in Roosendaal, Brabant. Zijn moeder is van Nederlands-Indische afkomst, zijn vader is Marokkaans. Zijn moeder was 20 toen zij hem kreeg. Jesse groeide op zonder zijn vader, in een sociale huurwoning in de wijk Westrand. Hij verliet de middelbare Vrije School in Prinsenbeek met een vmbo-diploma. Daarna studeerde hij Social Work aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. In zijn studententijd werd Jesse voorzitter van DWARS, de jongerenorganisatie van GroenLinks. Daarna was hij voorzitter van de vakbond CNV-Jongeren en als zodanig het jongste lid van de Sociaal Economische Raad (SER) ooit.

Jesse is Brabander in hart en nieren, maar woont nu met zijn vrouw en hun twee zoontjes in Den Haag. Als hij de kans krijgt, rijdt hij graag met zijn racefiets door de duinen.

Jesse in beeld