Liesbeth van Tongeren

Tweede Kamerlid

Fossiele brandstoffen zijn uit de tijd. Groene energie heeft de toekomst.

Liesbeth is vice-fractievoorzitter van GroenLinks in de Tweede Kamer. Ze trekt graag op met groene idealisten, ondernemers en burgers om samen keuzes af te dwingen voor groene energie, schone productie en een mooie leefomgeving.

Van Amsterdam naar Australië naar Den Haag

Na haar studie rechten aan de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam verhuisde Liesbeth naar Australië. Ze gaf daar leiding aan verschillende maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor kwetsbare mensen zoals  daklozen, vluchtelingen en mishandelde vrouwen. Na haar terugkeer naar Nederland werd ze in 2003 directeur van Greenpeace. Ze was lid van de Sociale Denktank voor haar stadsdeel, zat in het bestuur van Women on Top en is nu als vrijwilliger lid van toezichtsraad van Greencrowd, een organisatie voor crowdfunden van groene projecten.

Hier staat Liesbeth voor

Liesbeth is in de Tweede Kamer voor GroenLinks woordvoerder Economische Zaken, Infrastructuur en Milieu en Veiligheid en Justitie. In de Kamer en daar buiten strijdt Liesbeth tegen vervuilende fossiele brandstoffen zoals schaliegas en voor schone energiebronnen zoals aardwarmte zon- en windenergie. Nederland kan een écht groene economie worden met duurzame werkgelegenheid. Daarvoor zijn wel keuzes nodig. Als het ecologisch niet klopt, gaat het sociaal-economisch ook niet werken.

Wetenswaardigheden

Liesbeth houdt van wandelen en van elektrische auto’s zoals de Tesla-S. In 2013 werd ze uitgeroepen tot twitterkoningin van het Binnenhof, vooral omdat ze tweets vaak beantwoordt. Ze kookt met lokale groente en fruit die rechtstreeks van de boer thuisbezorgd wordt. Ook kijkt ze graag naar de politieke series zoals The Newsroom, The Thick of It en House of Cards.

Portefeuille(s)

In de Tweede Kamer houdt Liesbeth zich bezig met:

• Energie
  • Economische Zaken & Innovatie