Linda Voortman

Tweede Kamerlid en fractiesecretaris

Ik wil knokken voor wat kwetsbaar is.

Betrokken, vastberaden en activistisch. Dat is Linda. Zij staat midden in de samenleving. Linda is vaak te vinden bij acties en werkbezoeken. In de Tweede Kamer levert ze in stevige bijdragen een alternatief voor het kabinetsbeleid.

Van vakbondsvrouw tot Kamerlid

Opkomen voor mensen in de verdrukking zit Linda in het bloed. Voordat ze in 2010 werd gekozen in de Tweede Kamer, was Linda raadslid in Groningen. Hier studeerde ze Engels en Literatuurwetenschap. Tijdens haar studie was ze actief in de studentenbeweging. Na haar studie werd Linda vakbondsbestuurder bij FNV Bondgenoten. Daar leidde ze bijvoorbeeld begin 2010 de spraakmakende acties van het schoonmaakpersoneel op Schiphol en op de NS-stations voor betere arbeidsomstandigheden.

Hier staat Linda voor

Linda Voortman is al sinds 2010 hét gezicht van GroenLinks in de zorg. Zij wil dat mensen die afhankelijk zijn van zorg zelf grip op hun eigen leven kunnen houden. Linda leidde de strijd tegen bezuinigingen op het persoonsgebonden budget die mensen in staat stelt om zelf de zorg in te huren die ze nodig hebben. In de Tweede Kamer gaat Linda ook voorop in de strijd voor eerlijke kansen voor mensen met een arbeidshandicap. Ook maakt ze zich sterk voor een open en transparante overheid, bijvoorbeeld met het wetsvoorstel voor een nieuwe wet open overheid.

Wetenswaardigheden

Linda vindt het als Kamerlid van groot belang om goed contact te onderhouden met de achterban van GroenLinks. Ze doet dat zowel offline als online. Door vaak op werkbezoek te gaan, maar ook door actief te twitteren en te bloggen. Haar actieve opstelling op de sociale media wordt herkend en daarom werd Linda in 2012 gekozen tot beste webpoliticus.