Marijke Vos

Eerste Kamerlid en fractiesecretaris

Ik zit in de politiek omdat ik wil bijdragen aan een rechtvaardigere en groenere wereld. Waarin ieder mens telt, waarin de natuur ertoe doet. Voor mij gaat politiek meer over waarden dan over cijfers, en kijkt politiek verder dan vandaag.

Sinds de oprichting van GroenLinks in 1990 is Marijke actief voor GroenLinks. Ze is daarmee één van de meest ervaren en gewaardeerde politici van de partij. Naast haar lidmaatschap van de senaat is Marijke voorzitter van de MO groep, de landelijke werkgeversorganisatie voor de branche Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening.

Van nieuwkomer tot ervaren politica

Marijke was in 1990 de eerste voorzitter van GroenLinks. Ze had toen haar maatschappelijke sporen ruimschoots verdiend, onder meer door werkzaamheden bij Milieudefensie en als docent milieukunde, maar was een nieuwkomer in de politiek. Sindsdien heeft ze een lange en succesvolle carrière in de politiek achter de rug. Van 1994 tot 2006 was Marijke Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Daarna was ze vier jaar wethouder in Amsterdam, waar zij al meer dan 25 jaar woont. Sinds 2011 is Marijke lid van de Eerste Kamer.

Hier staat Marijke voor

Marijke is een politieke allrounder, maar heeft bijzondere expertise op het gebied van duurzaamheid. In de Eerste Kamer maakt zij zich dan ook hard voor schone energie, diervriendelijke landbouw, bescherming van milieu en natuur en schoon vervoer. Naast haar werk als voorzitter van de MO groep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening is Marijke voorzitter van de Federatie Landbouw en Zorg, een landelijke vereniging die de belangen van de zorglandbouw behartigt en werkt aan verbetering van de kwaliteit van de zorg op en rond de boerderij. Ook is Marijke voorzitter van de stichting Weet Wat Je Besteedt, een stichting die gericht is op het vergroten van de financiële zelfredzaamheid van jongeren.

Wetenswaardigheden

Marijke wandelt en fietst graag en houdt van zingen. In 2002 was ze voorzitter van de spraakmakende parlementaire enquêtecommissie naar de bouwfraude. In 2003 was ze enkele maanden fractievoorzitter van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks tijdens het zwangerschapsverlof van Femke Halsema. In 1997 werd Marijke uitgeroepen tot dierenbeschermer van het jaar.