Paul Smeulders

Tweede Kamerlid

Groen én gedreven.

Van Helmond naar het Binnenhof

Paul (1987) is een van de jongste Kamerleden, maar kan bogen op ruime politieke en maatschappelijke ervaring. Op zijn 14e werd hij lid van GroenLinks, op zijn 18e actief en op zijn 23e was hij eerst lijsttrekker en daarna fractievoorzitter in Provinciale Staten van Noord-Brabant. Van 2014 tot 2018 was Paul wethouder van Financiën, Duurzaamheid en Grondzaken in zijn geboortestad Helmond. Als wethouder maakte hij indruk. Door Binnenlands Bestuur werd hij zelfs uitgeroepen tot beste lokale bestuurder van 2017. Dat ook de inwoners van Helmond te spreken waren over Pauls zijn inzet, bleek tijdens verkiezingen van maart 2018: GroenLinks werd onverwacht de grootste partij in de gemeenteraad van arbeidersstad Helmond. Na de coalitieonderhandelingen kreeg Paul de kans om de Kamerzetel in te nemen die beschikbaar kwam omdat Linda Voortman wethouder in Utrecht werd. Paul werd juni 2018 beëdigd in de Tweede Kamer. Daarmee ging zijn jongensdroom in vervulling.

Hier staat Paul voor

In Den Haag houdt hij zich bezig met wonen, werk, sociale zekerheid en pensioenen. Paul heeft zo een brede portefeuille in het hart van de linkse politiek. ‘De kloof tussen arm en rijk wordt alsmaar groter: mensen met een kleinere beurs gaan eerder werken en stoppen later omdat ze zich geen vroeg pensioen kunnen permitteren. Door steeds maar weer nieuwe tijdelijke contracten zitten meer mensen vaker in onzekerheid. Ook wordt het steeds lastiger om een fatsoenlijke betaalbare woning te vinden, omdat opeenvolgende rechtse kabinetten onroerend goed zien als iets waarmee vastgoedeigenaren in de eerste plaats zo veel mogelijk geld moet verdienen. Dat moet echt anders.’ In Den Haag wil Paul zijn idealen in resultaat omzetten. ‘Ik ben lang genoeg op lokaal en regionaal niveau actief geweest om te weten dat je die praktische blik moet koesteren.’ Hij zoekt verbinding met bondgenoten binnen en buiten GroenLinks. ‘Onze partij en de samenleving bloeit van de creativiteit in alle geledingen. Daar wil ik als Kamerlid dolgraag gebruik van maken.’

Wetenswaardigheden

Een geboren GroenLinkser, zo mag je hem gerust noemen. Een fietser, OV-reiziger, overtuigd vegetariër. In het weekend of tijdens vakanties is Paul vaak op zijn racefiets te vinden samen met zijn wielervrienden. Paul weet dat je al fietsend pas ziet hoe mooi ons land is.