Paul Smeulders

Tweede Kamerlid

Groen én gedreven.

Van Helmond naar het Binnenhof

Paul Smeulders is sinds 2014 wethouder Financiën, Duurzaamheid en Grondzaken in Helmond. Tien jaar geleden begon daar ook zijn politieke carrière als burgerraadslid. Later werd hij fractievoorzitter in de Brabantse Staten. Naast zijn werk als wethouder zet Paul zich bij Natuurmonumenten in voor de natuur in Nederland.

Hier staat Paul voor

Door 10 jaar politieke ervaring kan Paul met veel dossiers uit de voeten, maar zijn hart ligt bij de groene onderwerpen. In zijn woorden: “We moeten kiezen voor een economie die niet langer draait op kolen en gas, maar op zon en wind. Dat levert werk op, en zorgt ervoor dat we onze kinderen een gezonde aarde nalaten. Onze natuur moet weer de ruimte krijgen. In Nederland moeten wilde zwijnen kunnen wroeten, reeën dartelen en vossen jagen. Maar ook de dieren in de landbouw verdienen een goed leven. We moeten overstappen naar een totaal andere manier van voedselproductie. Geen kiloknallers en megastallen, maar een duurzame landbouw die goed is voor dier, mens én milieu.” Paul is opgegroeid en doorgegroeid binnen GroenLinks. Nu wil hij de stap maken naar landelijke resultaten – vanuit Den Haag, maar samen met alle afdelingen in het land.

Wetenswaardigheden

Een geboren GroenLinkser, zo mag je hem gerust noemen. Een fietser, OV-reiziger, overtuigd vegetariër. Fietsen doet hij overigens niet alleen van en naar de trein, maar óók in het weekend, en in vakanties, met zijn wielervrienden. Paul weet dat je al fietsend pas ziet hoe mooi ons land is