Tom van der Lee

Tweede Kamerlid

Knokken voor wat kwetsbaar is

Denken, doen en doorzetten; dat kenmerkt Tom van der Lee. Hij wil dat Nederland eerlijk, empathisch en ecologisch verantwoord is; internationaal koploper in de aanpak van ongelijkheid, gedwongen migratie en klimaatverandering.

Van Silvolde naar het Binnenhof

Tom werd op 9 juli 1964 geboren in Silvolde (Achterhoek). Hij is kind van onderwijzers, kleinkind van een bakker en tuinder, product van 'katholieke emancipatie' en kwam jong in het geweer tegen kerk, kernwapens en (groot)kapitaal. Hij werd politicoloog aan de UvA, was studentenleider, (geweldloos)kraker en dienstweigeraar. In 1990 startte Tom bij de GroenLinks Tweede Kamerfractie, adviseerde 32 van de 38 Kamerleden die GroenLinks kende en was langdurig rechterhand van Paul Rosenmöller en Femke Halsema.

Tom heeft ervaring als landelijk campagneleider en informateur bij college onderhandelingen. Hij is ruim zeven jaar Campagne Directeur bij Oxfam Novib en vice-voorzitter van Partos; brancheorganisatie voor internationale samenwerking.

Hier sta ik voor

Het is onverdraaglijk dat het toeval van je geboorteplek je toekomst bepaalt. Ongelijkheid, onrecht en onverschilligheid blokkeren de emancipatie van velen. Als ooggetuige van de catastrofale impact van extreme ongelijkheid, gedwongen migratie en klimaatverandering ziet hij maar 1 alternatief: een wereld die eerlijk, empathisch en ecologisch in balans is.

Wetenswaardigheden

Tom is met succes gevraagd om zich te kandideren. Hij is een praktische idealist, die de trukendoos van de politieke realist doorziet. In zijn vrije tijd rijdt hij graag op zijn mountainbike en geniet hij als grensrechter volop van zijn voetballende dochter; speelster bij SV Kadoelen in Amsterdam-Noord.

Portefeuille(s)

In de Tweede Kamer houdt Tom zich bezig met:

• Economische Zaken
  • Energie