Wim-Jan Renkema

Tweede Kamerlid

"Een wijde blik verruimt het denken."

Van Friesland naar het Binnenhof

Wim-Jan Renkema (1968) groeide op in het Friese Opsterland, als zoon van een 'hoofdmeester'. Hij studeerde Onderwijskunde in Groningen, liep stage in Mozambique en werkte bij UNESCO in Parijs. Ook ondersteunde hij de universitaire samenwerking met ontwikkelingslanden. Hij is al lang actief in het Nederlandse onderwijs: als inspecteur, PABO-directeur, rector, bestuurder en toezichthouder. In 1990 werd hij lid van GroenLinks en binnen de partij was hij lokaal, regionaal en landelijk actief.

Hier staat Wim-Jan voor

Steeds meer bepalen diploma’s en positie op de arbeidsmarkt of je erbij hoort of niet. Mensen die niet voldoende bijdragen aan onze economie worden aan de kant geschoven. De scheidslijnen tussen ‘winnaars’ en ‘verliezers’ worden steeds scherper. Wim-Jan wil dat iedereen kansen krijgt op een goede toekomst en zinvol kan bijdragen aan onze samenleving. Mensen die kwetsbaar zijn, verdienen vertrouwen en ondersteuning. Iedereen telt mee!

Wetenswaardigheden

Wim-Jan: ‘Zo ik iets ben, ben ik een Noorderling.’ De mensen en landschappen van Noord-Nederland zijn hem dierbaar. Wim-Jan woont in Drenthe, is getrouwd en heeft drie kinderen. Zijn vrije tijd besteedt hij aan: filosofie, theater, wadlopen.