Zihni Özdil

Tweede Kamerlid

Voor vrijheid en vooruitgang

Ben je wel ‘flexibel’ als je niet meer weet of je morgen nog werk hebt? Draait onderwijs alleen maar om cijfers en 'rendementen' of om de inherente interesses en ambities van studenten? Ben je echt voor vrijheid als je mensen waar je het niet mee eens bent de mond wil snoeren? Als voormalig NRC-columnist en publicist staat Zihni bekend als vrijdenker die heersende normen ter discussie stelt.

Van Rotterdam naar het Binnenhof

Zihni (35) is in een volkswijk in Rotterdam-Zuid opgegroeid. Zijn opa kwam in de jaren zestig naar Nederland. Zijn vader was een fabrieksarbeider die in de avonduren een Hbo-lerarenopleiding deed. Zijn moeder was huisvrouw. Thuis hadden ze het nooit breed, maar van zijn ouders leerde Zihni dat optimisme en hard werken vooruitgang brengen.

In Rotterdam ging hij naar het Erasmiaans Gymnasium. Daarna studeerde hij geschiedenis. Aan de Erasmus Universiteit en de Universiteit van Amsterdam doceerde hij over economische ongelijkheid, klimaatverandering en burgerschap. Ook was hij bestuurslid bij de vakbond voor journalisten (NvJ).

Hier sta ik voor

De politiek van verdeling zaaien, van welke kant ook, brengt ons achteruit. Nederland is te mooi om te grabbel te gooien aan pessimisme en wij/zij-denken. Zihni wil werken aan de toekomst: een eerlijke economie, kansengelijkheid en liberale waarden.

Wetenswaardigheden

“Voor een potje RISK, Stratego of een actiefilm kun je me altijd wakker maken. Ook al woon ik sinds kort in Amsterdam, hoop ik dat mijn Rotterdamse directheid van pas komt bij de debatten over deze thema's in Den Haag.”

Portefeuille(s)

In de Tweede Kamer houdt Zihni zich bezig met:

• Arbeidsmarkt en werkgelegenheid
  • Sociale zekerheid
  • Pensioenen
  • MBO, hoger onderwijs en wetenschap