Niels van den Berge (18)

Advies van de kandidatencommissie: "Niels van den Berge (32) is een loyale, gedreven politicus. Niels heeft in het verleden uitstekend werk verricht als medewerker van de Eurofractie en de Tweede Kamerfractie. Zijn achtergrond op de Zeeuwse boerderij, zijn opleiding in Wageningen, zijn werk met boeren in Bangladesh en zijn passie voor ecologie en klimaat maken hem een sterk groen Kamerlid. In 2011 heeft hij als tijdelijk Kamerlid al ervaring opgedaan. De afgelopen jaren heeft hij, wonend en werkend in Bangladesh, zijn horizon aanzienlijk verbreed. Niels is zeer gemotiveerd zich als Kamerlid in te zetten voor mens, milieu en Europa."

"Durf te Dromen"

Niels van den Berge

Van Dhaka naar het Binnenhof

In 2012 verruilde Niels de Zeeuwse Delta voor de grootste Delta in de wereld. Niels werkt sindsdien met boeren en jongeren in Bangladesh aan het opvangen van de klappen van de klimaatcrisis. In 2014 trouwde hij met zijn grote liefde Sampa.

Niels groeide op in het Zeeuwse Tholen. In zijn vrije tijd hielp hij graag op het fruitbedrijf van zijn vader. Daar zorgde hij onder andere voor de bijen. Niels bleef imkeren toen hij Bos- en Natuurbeheer in Wageningen ging studeren. Daar was Niels ook actief in de lokale politiek en ving hij vluchtelingen op.

Hier sta ik voor

Niels wil in de Tweede Kamer knokken voor wat kwetsbaar is: “Ik maak me grote zorgen over de verharding in onze samenleving. Als Tweede Kamerlid zal ik knokken voor de dialoog als alternatief voor het huidige geschreeuw. Voor begrip in plaats van het eigen gelijk. Daarnaast wil ik de bondgenoot zijn van alle klimaatslachtoffers hier in Bangladesh, van groene ondernemers die vooruit willen en van de natuur. Groen op 1.”

Wetenswaardigheden

Niels speelde dit jaar de hoofdrol in een satirische sketch tegen kindhuwelijken in Bangladesh. De sketch werd naar schatting door 80 miljoen mensen bekeken.

In 2011 was Niels succesvol als tijdelijk Tweede Kamerlid. Niels redde het duurzaam inkopen door de overheid, maakte het de regering lastig in een door hem afgedwongen spoeddebat over de Joint Strike Fighter (JSF) en dwong premier Rutte om afstand te nemen van de Egyptische despoot Mubarak.

In 2010 toerde Niels onder de slogan ‘Boerenzoon zoekt toekomst’ met zijn tractor door Nederland op zoek naar duurzame boeren.

Kandidatenlijst Tweede Kamer

De andere kandidaten