Nieuws gefilterd op Aardgas

GroenLinks wil opheldering verdrinking Waddenzee

Het kabinet moet snel duidelijk maken hoe het de schadelijke gevolgen van klimaatverandering voor de Waddenzee zal tegengaan.  Dat wil Liesbeth van Tongeren. Aan haar wordt vanavond bij het VanGasLos Festival een rapport uitgereikt, waarin staat dat de zee door de stijgende zeespiegel mogelijk zal ‘verdrinken’, waardoor de bijzondere biodiversiteit in het gebied gevaar loopt. Het rapport is opgesteld in opdracht van de Waddenvereniging.

'Zorg voor duidelijkheid bij afhandeling schade gaswinning'

Vandaag gaat de Tweede Kamer op initiatief van GroenLinks en D66 in gesprek met de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) over de gevolgen van de gaswinning in Groningen. Liesbeth van Tongeren wil weten of de veiligheid van de Groningers naar het oordeel van de OVV is verbeterd. Ook wil Van Tongeren in het gesprek de visie van de OVV helder krijgen op de verhouding tussen de schadeafhandeling en de rechtspraak in Nederland.

Van Tongeren: "Harde conclusies OVV over gaswinning Groningen"

De regering moet alle aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) uitvoeren, alle schade vergoeden en de gaskraan snel verder dichtdraaien naar 12 miljard kuub. Dat zegt Liesbeth van Tongeren nadat de OVV vandaag concludeerde dat haar aanbevelingen uit 2015 over gaswinning in Groningen niet zijn opgevolgd. Van Tongeren wil snel in debat met minister Kamp.