Nieuws gefilterd op niets

Manifest #Lijmdezorg wil betere Jeugdzorg en GGZ

#jeugdzoorg #GGZ #Lijmdezorg

Pak de wachtlijsten en de bureaucratie aan, organiseer één landelijke helpdesk voor mensen die vastgelopen zijn in het systeem, en creëer goede behandelplekken voor mensen met complexe psychische problemen. Dat zijn de hoofdpunten uit het Manifest van Lijm de Zorg. GroenLinks ondersteunt dit initiatief van harte.

Studie: handelsdeal Mercosur in strijd met Europese klimaatdoelen

Het handelsverdrag tussen de Europese Unie en Zuid-Amerika (EU-Mercosur) gaat lijnrecht in tegen de Europese ambities in de Green Deal. Het handelsverdrag schiet tekort om klimaatverandering tegen te gaan en biodiversiteit te beschermen. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van het handelsakkoord in opdracht van de Groene fractie in het Europees Parlement.

Europees Parlement wil uitbreiding van beschermde natuurgebieden

Met een grote meerderheid liet het Europees Parlement donderdag weten dat de Europese beschermde natuurgebieden - inclusief Natura 2000 - uitgebreid moeten worden. Europarlementariër Bas Eickhout: “Dit is een niet te onderschatten signaal. Waar Nederland spreekt over het wel, of niet afbreken van beschermde natuur, is op Europees niveau de discussie honderdtachtig graden anders.”

Europese regeringsleiders moeten rechtsstaat Polen en Hongarije beter beschermen

Vandaag sprak het Europees Parlement over de artikel 7-procedure die loopt tegen Polen wegens het afbreken van de Poolse rechtsstaat. De Europese Commissie maakte gisteren bekend dat zij via een dwangmaatregel eist dat de Poolse regering de omstreden tuchtkamer sluit, waaraan rechters verplicht hun beslissingen moeten voorleggen. Europarlementariër Tineke Strik is blij dat de Commissie deze stap nu zet. Maar ze is ook kritisch op het optreden van de Europese regeringsleiders.

Europees Parlement wil ambitieuzere Green Deal

GroenLinks is tevreden met de reactie van het Europees Parlement op de Green Deal-plannen van Eurocommissaris Frans Timmermans. “Het Europarlement is duidelijk: de Green Deal is een goed startpunt maar op alle onderdelen moet meer gebeuren dan de Europese Commissie nu voorstelt”, aldus GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout, die namens de Europese Groenen over de tekst onderhandelde.

GroenLinks en CDA: meer actie nodig in strijd tegen schijnconstructies

Volgens GroenLinks en CDA moet de Wet Aanpak Schijnconstructies verder worden aangescherpt. Zo willen zij dat de wet ook van toepassing wordt op chauffeurs van zorgbusjes en leerlingenvervoer – die vaak worden onderbetaald. Dat bepleiten de partijen woensdag in de Tweede Kamer tijdens het debat arbeidsmarkt.