Nieuws gefilterd op auto

GroenLinks: Maak appen achter het stuur technisch onmogelijk

Appen achter het stuur is gevaarlijk. Het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheid onderzoek (SWOV) zegt dat de kans op een ongeluk zes keer zo groot is als de bestuurder aan het appen is. GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren vraagt de minister daarom tijdens de begrotingsbehandeling techniek in te zetten om appen achter het stuur onmogelijk te maken. Momenteel wordt ingezet op gedragsverandering en handhaven maar dat is volgens Van Tongeren niet genoeg:

‘Appen is echt de autogordel van de 21e eeuw: met eenvoudige techniek kunnen we elk jaar tientallen levens redden. Waarom alleen voorlichtingscampagnes die nauwelijks werken als het ook slimmer kan? Iedereen heeft het recht om veilig thuis te komen.’

Van Tongeren vraagt de minister om meteen het goede voorbeeld te geven door alle chauffeurs van het ministerie het appen onmogelijk te maken tijdens het rijden.

Wiebes neemt verkeerde afslag met fiscaal autobeleid

GroenLinks stemt vandaag tegen de Autobrief II, waarin het kabinet ingrijpende wijzigingen voor het fiscale autobeleid voorstelt. Deze maatregelen pakken slecht uit voor het milieu. Ze leiden tot meer klimaatschade en doen nauwelijks iets aan ongezonde roetuitstoot door oudere dieselvoertuigen. Senator Marijke Vos noemde het lachwekkend dat deze Autobrief mede tot doel heeft een wezenlijke bijdrage te leveren aan verbetering van de luchtkwaliteit en behalen van de klimaatdoelen. De Autobrief zorgt er namelijk voor dat zuinige auto’s duurder worden, en zware, vervuilende auto’s juist goedkoper. Dit is VVD autobeleid, met steun van de PvdA.