Nieuws gefilterd op autoindustrie

Sjoemelsoftware bij Fiat: Europese Commissie start inbreukprocedure tegen Italië

De Europese Commissie startte woensdag een inbreukprocedure tegen Italië omdat het onvoldoende doet met beschuldigingen dat Fiat sjoemelsoftware in haar auto’s zou gebruiken. De Italiaanse regering ontkent dit, maar de Europese Commissie wil nu argumenten op tafel zien, iets wat Italië tot op heden niet heeft gedaan. In het uiterste geval kan de Europese Commissie naar de rechter stappen.

Europarlement pakt onvoldoende door in conclusies dieselgate

Dieselgate

“Ik betwijfel of we een nieuwe dieselgate nu kunnen voorkomen, maar in ieder geval is er dankzij onze enquêtecommissie veel boven tafel gekomen. Het ontvlechten van auto-industrie in politiek blijft voor ons topprioriteit.” Dat stelt Europarlementariër Bas Eickhout na de stemming over de conclusies en aanbevelingen van de enquêtecommissie die mede op zijn initiatief werd ingesteld.

Hoe voorkomen we een nieuwe dieselgate?

Hoe voorkomen we een nieuwe Dieselgate?

Dinsdag debatteert en stemt het Europees Parlement over de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie Dieselgate. Op dezelfde dag behandelen de Europarlementariërs nieuwe Europese wetgeving over het proces van goedkeuring voor nieuwe auto’s. Europarlementariër Bas Eickhout, initiatiefnemer van de enquête, hoopt op een meerderheid voor zijn voorstel om een onafhankelijke Europese instantie achteraf auto’s te laten hertesten. “Daarmee voorkomen we een nieuwe Dieselgate.”

Parlementaire enquête Dieselgate uit stevige verwijten aan EU-landen en Europese Commissie

Na een jaar van onderzoek stemde de enquêtecommissie Dieselgate woensdag over de conclusies en aanbevelingen in haar eindrapport. Europarlementariër Bas Eickhout was een van de initiatiefnemers van de enquête: “Het is een sterk rapport geworden, dat zeer kritisch is op de rol van lidstaten en Europese Commissie in het hele schandaal.” Eickhout wist op een paar punten het rapport nog verder aan te scherpen.