Nieuws gefilterd op Banken en de financiële sector

GroenLinks wil opheldering over risico’s bankenstelsel

Er moet snel duidelijkheid komen over het schaduwbancaire stelsel, waarin veelal ondoorzichtige transacties tussen banken plaatsvinden. Deze markt, waarin vele duizenden miljarden euro’s per jaar omgaan, wordt nauwelijks gecontroleerd door toezichthouders, bleek deze week uit een artikel in de Groene Amsterdammer. Kamerlid Bart Snels stelt Kamervragen aan minister Dijsselbloem van Financiën.

‘Stop met verleiden van bankiers met bizarre bonussen’

De politiek moet stoppen bankiers met bizarre bonussen te verleiden om zich na de brexit in Nederland te vestigen. Dat zeggen GroenLinks-Kamerlid Rik Grashoff en de Amsterdamse fractievoorzitter Rutger Groot Wassink. Zij verzetten zich tegen de uitspraken van minister van Financiën Dijsselbloem en de Amsterdamse wethouder Economie Ollongren. Afgelopen week lieten deze bestuurders weten dat banken die zich na de brexit in Nederland willen vestigen, zich geen zorgen hoeven maken over strenge bonusregels. Bankiers die zich tegoed doen aan excessieve bonussen zijn wat GroenLinks betreft niet welkom in Nederland.

Motie voor meer inzicht in hoe spaargeldbelegd wordt aangenomen

Vandaag is de GroenLinks-motie aangenomen om spaarders meer inzicht te bieden in de manier waarop banken hun spaargeld beleggen. Banken zullen samen met de overheid een protocol opstellen dat hier inzicht in biedt. Vorige week sprak de Tweede Kamer over het initiatief van SP-Kamerlid Merkies om duurzaam bankieren te stimuleren. GroenLinks steunde alle aanbevelingen van dit initiatief.

Europees Parlement niet akkoord met halfbakken hervorming bankensector

Banken in Londen

De commissie Economische Zaken van het Europees Parlement verwierp woensdag een afgezwakt compromis over een hervorming van de Europese bankensector. Christendemocraten en liberalen verwaterden het oorspronkelijke idee om risicovolle activiteiten van grote banken af te scheiden van kerntaken van banken zover dat het voorstel vrijwel betekenisloos was geworden. Philippe Lamberts, fractievoorzitter voor de Europese Groenen, smeedde een coalitie met sociaaldemocraten om dit onverantwoorde compromis te voorkomen.

ABN en SNS niet snel naar de beurs brengen

Dinsdag 12 mei 2015 organiseerde De Correspondent samen met Joris Luyendijk een avond over de bankenwereld in de Amsterdamse Stadsschouwburg. GroenLinks-fractieleider Jesse Klaver pleitte er op die avond voor om strengere eisen te gaan stellen aan de banken die nu in overheidshanden. ABN en SNS moeten niet snel op de beurs worden gekocht, maar worden omgevormd tot banken van de toekomst, bepleitte hij.

Gaat het Europees Parlement akkoord met zwakke regels voor geldmarktfondsen?

Bankbiljetten

In de financiële crisis van 2008 speelden de uiterst riskante geldmarktfondsen een belangrijke rol in de paniek die uitbrak op de financiële markten. Het Europarlement stemt deze week over deze ongereguleerde maar risicovolle beleggingsfondsen, maar het lijkt er niet in te slagen om deze schaduwbanken daadwerkelijk aan banden te leggen. GroenLinks probeert te voorkomen dat het Europees Parlement instemt met een zwak wetsvoorstel waarin zeer risicovolle fondsen kunnen voortbestaan, zelfs zonder voldoende buffers.