Nieuws gefilterd op Basisscholen

Jaarverslag Onderwijsinspectie één groot pleidooi voor meer investeringen

Het jaarverslag van de Onderwijsinspectie leest volgens GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld als een 208 pagina’s tellend pleidooi voor veel forsere investeringen in het onderwijs. ‘Het is echt tijd om wakker te worden en veel forser te investeren. De werkdruk moet omlaag, de klassen moeten kleiner, de salarissen moeten omhoog. Leerlingen en leraren verdienen dat,’ zegt ze in een eerste reactie.

Wet tegen uitsluiting van kinderen uit arm gezin op school

GroenLinks en de SP hebben er tabak van dat jaar in jaar uit kinderen geweigerd worden bij schoolreisjes, kerstvieringen en sinterklaasfeestjes, omdat hun ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen betalen. Daarom schrijven Kamerleden Lisa Westerveld en Peter Kwint een wet die het verbiedt kinderen uit te sluiten van activiteiten op school, omdat ze ouders hebben die deze bijdrage niet kunnen betalen.

Laat middelbare scholen niet selecteren op basis van toetsscores

Onderwijs

Toetsscores van kinderen mogen niet meer door basisscholen worden doorgegeven aan middelbare scholen. Dat bepleit GroenLinks-Tweede Kamerlid Jesse Klaver morgen tijdens het debat over het omzeilen van het schooladvies. Klaver wil dat de wet gewijzigd wordt, zodat bij het besluiten over toelating van een kind het schooladvies leidend is en niet de toetsresultaten uit het verleden.