Nieuws gefilterd op belastingen

Nederland veranderen we met een nieuw belastingstelsel

Belastingen zijn vervelend en ingewikkeld. Het huidige belastingstelsel is achterhaald. Iedereen is het er over eens dat het stelsel eenvoudiger moet. Ik wil Nederland veranderen. Dat begint met een eerlijker, socialer en groener belastingstelsel. Een radicale belastinghervorming moet de kern zijn van het regeerakkoord van het volgende kabinet. Een belastinghervorming kunnen we niet overlaten aan een rechts kabinet. Daarvoor is een progressieve coalitie noodzakelijk.

'Wiebes moet geld terugvorderen van autofabrikanten'

Als autofabrikanten door fraude met uitstootgegevens ten onrechte belastingvoordelen hebben gekregen moet de overheid die bij hen terugvorderen. Dat zegt GroenLinks-fractieleider Jesse Klaver. Hij wil dat het kabinet een groot onderzoek instelt naar het bewust manipuleren van meetgegevens die betrekking hebben op de uitstoot van auto’s.

Inzet voor nieuw belastingstelsel: Geen btw-verhoging, maar vergroening

De belastingherziening die het kabinet wil doorvoeren moet niet betaald worden door een generieke verhoging van de btw, maar door de belasting op milieuvervuiling te verhogen en door belastingontwijking door multinationals aan te pakken. Op die manier moet er voor 3 miljard aan belastingen worden verschoven. Dat zegt fractievoorzitter Jesse Klaver. Vandaag maakte hij de belangrijkste inzet van zijn partij openbaar voor de gesprekken over een nieuw belastingstelsel.

Belastingplan 2015

De discussie over het Nederlandse belastingstelsel is in volle gang. Als het aan GroenLinks  ligt zal in dat nieuwe belastingstelsel grotere vermogens zwaarder belast worden en zullen multinationals reële belastingtarieven gaan betalen. Bij het debat over het belastingplan voor volgende jaar in de Eerste Kamer onderbouwde Margreet de Boer de GroenLinkse wens dat vergroening en duurzaamheid expliciet doelstellingen worden in de belastingherziening. Haar motie over het bevorderen van duurzaamheid als een doelstelling van de herziening van het belastingstelsel, is verworpen.
Lees hier haar spreektekst.