Nieuws gefilterd op Biologische landbouw

GroenLinks op de bres voor bescherming weidevogels

Grutto

Het gaat slecht met de weidevogels in Nederland. De afgelopen jaren zijn de populaties van sommige weidevogels meer dan gehalveerd en het afgelopen seizoen verliep dramatisch. Bij maar één op de twintig gruttoparen vloog het afgelopen seizoen gemiddeld slechts één jong uit. Maar concrete actie vanuit de overheid blijft uit. Het kabinet doet al ruim een jaar lang niks met de wens van de Tweede Kamer om dit probleem echt aan te pakken. ‘De weidevogels staan zwaar onder druk, maar de staatssecretaris heeft nog niets van een plan,’ zegt GroenLinks-Kamerlid Rik Grashoff. Daarom onderneemt Grashoff wel actie: hij lanceert de initiatiefnota ‘Vogels de Weide Wereld in’, het eerste bindende en ambitieuze plan met concrete doelstellingen.

GroenLinks geschokt over invloed veehouderij op gezondheid

Dat nu definitief is aangetoond dat intensieve veehouderij zo’n negatieve impact heeft op de gezondheid van omwonenden is schokkend. Dat stelt Rik Grashoff. Uit onderzoek van RIVM, Universiteit Utrecht (IRAS), Wageningen UR en NIVEL blijkt dat omwonenden van veehouderijen meer luchtwegklachten hebben, zoals hoesten en een piepende adem.

Nieuwe melkveewet zet deur open voor groei van niet-duurzame melkveehouderij

De Algemene maatregel van Bestuur die staatssecretaris Dijksma afgelopen zondag presenteerde maakt nog steeds groei van de melkveehouderij mogelijk voor boeren die onvoldoende grond hebben voor de koeien en hun mestafzet. Het voorstel is duidelijk een compromis tussen beide coalitiepartners dat de deur openzet voor een verder mestoverschot en niet-duurzame groei van de melkveehouderij.