GroenLinks ondersteunt de kritische houding van het burgerinitiatief Ons Geld. De initiatiefnemers stellen aan de kaak dat er te weinig democratische controle is op het geldstelsel, banken te grote macht hebben en dat geldschepping te veel commerciële belangen dient in plaats van maatschappelijke belangen.

Rik Grashoff: “De fundamentele vragen van Ons Geld zijn heel terecht: de samenleving wil meer grip op ons geldsysteem. Mensen vragen van ons als politiek om de democratische controle terug te pakken en om banken weer te zien als maatschappelijke instellingen, niet als commerciële bedrijven. Geldschepping en financiële dienstverlening mogen niet alleen ten dienste staan van de winst van de aandeelhouders.”

Concreet neemt GroenLinks twee voorstellen in de lijn van het burgerinitiatief over: GroenLinks wil een rechtsvorm voor banken waarbij de maatschappelijk functie voorop staat. Daarnaast wil GroenLinks kijken naar de behoefte en het nut van een risicoloze rekening, waarbij de overheid garandeert dat je het tegoed op die rekening altijd kunt gebruiken.