Nieuws gefilterd op CETA

Europees Parlement neemt eigen rol in controle handelsakkoorden onvoldoende serieus

Na het handelsakkoord tussen de EU en Canada (CETA) gaat de EU in volle vaart door met het sluiten van nieuwe handelsakkoorden. De Europese Commissie vraagt de EU-lidstaten om onderhandelingen met Australië en Nieuw-Zeeland te mogen openen. Het Europees Parlement steunde donderdag  deze opening van onderhandelingen zonder inspraak op te eisen in de inhoud van het handelsakkoord. GroenLinks vindt dit gebrek aan democratische controle op handelsakkoorden problematisch.

GroenLinks stemt tegen CETA

De uitslag van de stemming over CETA

Een meerderheid van christendemocraten, liberalen en het grootste deel van de sociaaldemocraten in het Europees Parlement keurde woensdag CETA, het handelsverdrag tussen de EU en Canada, goed. GroenLinks stemde tegen. “Dit verdrag maakt democratie en welzijn ondergeschikt aan de wensen van multinationals”, stelt Europarlementariër Bas Eickhout.

'Grote coalitie' blokkeert fatsoenlijk Europees democratisch proces voor CETA

De plenaire zaal van het Europees Parlement

De christendemocraten en de sociaaldemocraten, de twee grootste fracties in het Europees Parlement blokkeren een zorgvuldige behandeling van CETA, het handelsverdrag tussen de EU en Canada. In sneltreinvaart en zonder input van de commissies Sociale Zaken en Milieu willen zij het Europees Parlement CETA laten goedkeuren. Europarlementariër Bas Eickhout is bezorgd over deze gang van zaken en roept op tot een fatsoenlijke parlementaire procedure.

Update: Na de laatste vergadering van fractievoorzitters is besloten om de stemming uit te stellen naar februari, en om subcommissies als Sociale Zaken en Milieu wel input te laten leveren.