Nieuws gefilterd op CETA

GroenLinks stemt tegen CETA

De uitslag van de stemming over CETA

Een meerderheid van christendemocraten, liberalen en het grootste deel van de sociaaldemocraten in het Europees Parlement keurde woensdag CETA, het handelsverdrag tussen de EU en Canada, goed. GroenLinks stemde tegen. “Dit verdrag maakt democratie en welzijn ondergeschikt aan de wensen van multinationals”, stelt Europarlementariër Bas Eickhout.

'Grote coalitie' blokkeert fatsoenlijk Europees democratisch proces voor CETA

De plenaire zaal van het Europees Parlement

De christendemocraten en de sociaaldemocraten, de twee grootste fracties in het Europees Parlement blokkeren een zorgvuldige behandeling van CETA, het handelsverdrag tussen de EU en Canada. In sneltreinvaart en zonder input van de commissies Sociale Zaken en Milieu willen zij het Europees Parlement CETA laten goedkeuren. Europarlementariër Bas Eickhout is bezorgd over deze gang van zaken en roept op tot een fatsoenlijke parlementaire procedure.

Update: Na de laatste vergadering van fractievoorzitters is besloten om de stemming uit te stellen naar februari, en om subcommissies als Sociale Zaken en Milieu wel input te laten leveren.

GroenLinks steunt check EU-rechter investeringsarbitrage in CETA

België tekent toch het CETA-akkoord maar vraagt bij het Europees Hof van Justitie een advies over ICS, het mechanisme waardoor buitenlandse investeerders staten kunnen aanklagen buiten het rechtssysteem om. “Als dit klopt, dan is het een belangrijke toezegging aan het Waalse parlement”, constateert GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout. “Verschillende juristen wijzen erop dat deze vorm van investeringsbescherming strijdig is met de EU-verdragen.”