De Europese parlementaire enquête dieselgate hoort deze week interessante getuigen. Europarlementariërs voelen onder andere Dr. Ulrich Eichhorn, Chief Technology Officer van de Volkswagen Group en oud-eurocommissaris Stavros Dimas van Milieu aan de tand. Oud-eurocommissaris Günther Verheugen (Industrie) weigerde aanvankelijk, maar moest onder grote druk toch toegeven. Zijn verhoor zal na de zomer plaatsvinden.

Europarlementariër Bas Eickhout is namens de Europese Groenen coördinator in de enquêtecommissie en schrijft als schaduwrapporteur mee aan het eindrapport. Hij kijkt uit naar de verhoren deze week waarin hij spreekt met vertegenwoordigers van Volkswagen, Renault, Mitsubishi én een oud-eurocommissaris.

Hoofdrolspelers ondervragen

“Na de fase waarin we experts hoorden, is het nu tijd om de hoofdrolspelers van de fraude te ondervragen. Dat zou ons een goed beeld moeten geven van wat er mis is gegaan, waardoor we nu te maken hebben met auto's die veel vervuilender zijn dan in de catalogus staat vermeld.” Eickhout vindt het een goede zaak dat iedereen online kan meekijken bij de openbare hoorzittingen.

Onnodige vertraging

Eickhout hoopt dat de verhoren een impuls geven aan het onderzoek. Hij moet tot zijn teleurstelling constateren dat de Europese Commissie maar moeizaam meewerkt. “De enquêtecommissie loopt hierdoor onnodige vertraging op.”

Als het aan Eickhout ligt dan komt hier snel verbetering in: “We wachten op cruciale informatie die nodig is om de verhoren goed voor te bereiden. Als de Europese Commissie niet snel over de brug komt zijn verschillende politieke fracties van mening dat we de hoorzittingen moeten uitstellen tot alle gevraagde info beschikbaar is.”

Het programma van de enquêtecommissie is terug te vinden op de website van het Europarlement. De vergaderingen worden ook via de website live uitgezonden.