Nieuws gefilterd op dieselgate

CO2-uitstoot auto's: verschil tussen laboratorium en werkelijkheid heeft gevolgen voor de schatkist

Dieselgate

Na de schandalen over de stikstofuitstoot door auto's met sjoemelsoftware doken de Europese Groenen in een andere schadelijke stof die uit de uitlaat van een auto komt: CO2. Want ook hier is het verschil tussen laboratorium en werkelijkheid groot. Niet zozeer door frauduleuze software, maar wel doordat laboratorium en werkelijkheid nogal ver uit elkaar staan. En aangezien auto's belast worden op CO2-uitstoot, is dat dus ook een groot gat in wat er door overheden aan belasting binnen komt en wat het zou moeten zijn als je de werkelijke uitstoot zou belasten.

Twee jaar Dieselgate: In Europa rijden nog steeds 35 miljoen foute auto’s rond

Precies twee jaar geleden kwam in de Verenigde Staten aan het licht dat dieselauto’s van Volkswagen met sjoemelsoftware meer luchtvervuiling veroorzaken dan ze mogen. Ook in Europa bleken autofabrikanten op grote schaal zich niet aan de wet te houden. Toch rijden er vandaag naar schatting nog bijna 35 miljoen dieselauto’s in Europa rond die teveel uitstoten. Een terugblik op twee jaar Dieselgate.