Nieuws gefilterd op Eerste Kamer

GroenLinks voor vangnet om groep zelfstandigen minimumloon te garanderen

Frits Lintmeijer

Een postbode, een krantenbezorger of een pizzakoerier die als zogenaamd zelfstandige werk verricht onder het minimumloon is onacceptabel voor GroenLinks. Daarom steunt de Eerste Kamerfractie van de partij het wetsvoorstel om het minimumloon te garanderen voor mensen die werken onder een zogenoemde Overeenkomst van Opdracht (OVO). Dat is een regeling waarbij mensen zonder arbeidsoverkomst toch bepaalde soorten werk verrichten. Opdrachtgevers kunnen de OVO nu nog gebruiken om het minimumloon te ontduiken. Deze wet sluit in een aantal gevallen deze sluiproute af.

Huwelijkse voorwaarden worden eindelijk gemoderniseerd

Alleen wat beide echtgenoten tijdens het huwelijk samen opbouwen gaat onder de zogenoemde 'gemeenschap van goederen' vallen. Deze modernisering van de huwelijkse voorwaarden zorgt ervoor dat vermogen of schulden van voor het huwelijk niet meetellen bij het gezamenlijke deel. De Eerste Kamerfractie van GroenLinks steunt het voorstel om de wettelijke gemeenschap van goederen te moderniseren omdat het niet logisch is dat eigen vermogen, giften of erfenissen automatisch in de gemeenschappelijke boedel vallen.

Kabinet laat slachtoffers misdrijven zonder papieren aan lot over

De Senaatsfractie van GroenLinks heeft dinsdagmiddag stevige kritiek geuit op het kabinet omdat het slachtoffers van misdrijven zonder juiste papieren aan hun lot overlaat. GroenLinks juicht toe dat de Europese Slachtofferrichtlijn de positie van slachtoffers van misdrijven verbetert, maar is teleurgesteld dat de regering deze verbetering onvoldoende waarborgt voor slachtoffers zonder verblijfspapieren. Zo blijft deze groep uiterst kwetsbaar is in onze samenleving.

Kritisch GroenLinks gematigd positief over lerarenregister

De Senaatsfractie toonde zich tijdens het debat met staatssecretaris Dekker gematigd positief over het lerarenregister. GroenLinks gelooft in de toegevoegde waarde van het lerarenregister omdat in een snel veranderende wereld kwaliteitsborging in het onderwijs van groot belang is. Een stevigere verankering van het lerarenberoep met professionele standaarden is daarvoor nodig, met de stem van de leraar over de kaders en de criteria. Onder deze voorwaarde biedt het lerarenregister een waardevolle aanvulling in de visie van GroenLinks.