Nieuws gefilterd op Eerste Kamer

Grote teleurstelling bij GroenLinks door aanname in Eerste Kamer van fosfaatwet

Een meerderheid in de Eerste Kamer is tot teleurstelling van GroenLinks dinsdag akkoord gegaan met de invoering van een stelsel van fosfaatrechten. Na het plenaire debat van vorige week stemde de Senaatsfractie tegen het wetsvoorstel omdat het bijzonder schadelijk uitpakt voor met name biologische boeren.  Hoewel zij niet hebben bijgedragen aan de fosfaatproblematiek worden zij wel gedwongen om een aanzienlijk deel van hun vee te slachten of te verkopen.

GroenLinks bijzonder kritisch op kabinetsaanpak van problemen in melkveehouderij

De staatssecretaris van Economische Zaken is amper bereid om aanpassingen te doen aan de zeer omstreden melkveehouderij wetsvoorstellen. Deze wetten zorgen ervoor dat biologische en extensieve veehouderijen dieren moeten slachten. GroenLinks senator Marijke Vos sprak staatssecretaris Martijn van Dam (PvdA) in de Eerste Kamer fel aan op de gebrekkige kabinetsaanpak van problemen in de melkveehouderij.

Tineke Strik dient motie ‘uit-het-oog-uit-het-hart’ in vanwege naderende nieuwe vluchtelingendeals

Hoe garandeer je de mensenrechten van vluchtelingen die mogelijk in toekomst in opdracht van de EU in landen zoals Libië worden vastgehouden? Om te zorgen dat de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa (PACE) haar verantwoordelijkheid neemt inzake de bescherming van mensenrechten heeft GroenLinks-senator Tineke Strik een motie ingediend ‘uit-het-oog-uit-het-hart’.

Tineke Strik breekt lans voor vrouwelijke vluchtelingen bij Raad van Europa

De Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa (PACE) heeft vandaag bijna unaniem een resolutie aangenomen om de positie van vrouwelijke vluchtelingen beter te beschermen. GroenLinks-senator Tineke Strik heeft samen met onder andere haar Belgische collega-senator van Groen Petra de Sutter de afgelopen dagen gestreden om de resolutie zo scherp mogelijk te krijgen. ,,Over het vluchtelingenbeleid wordt vaak gender neutraal gedebatteerd maar in de praktijk is het dat absoluut niet."

Tineke Strik: ‘Een turbulent begin van de week bij de Raad van Europa'

De politieke week in Straatsburg is bijzonder turbulent begonnen. Gisteren werd het vertrek geëist van de voorzitter van het Parlementaire Assemblee van Raad van Europa (PACE). Vandaag is Turkije onder toezicht gesteld door huidige afbraak van hun democratie en daarnaast vond PACE de kracht om een onafhankelijke commissie tegen corruptie op te richten om de eigen politici van PACE nader onder de loep te nemen. Lid van PACE en GroenLinks senator Tineke Strik is content met de ontwikkelingen: ,,De geloofwaardigheid van de internationale organisatie PACE, waar democratie, integriteit en mensenrechten centraal staan, heeft de laatste maanden een flinke tik gekregen, maar deze week laten de politici zien dat het ook anders kan.”

GroenLinks voor vangnet om groep zelfstandigen minimumloon te garanderen

Frits Lintmeijer

Een postbode, een krantenbezorger of een pizzakoerier die als zogenaamd zelfstandige werk verricht onder het minimumloon is onacceptabel voor GroenLinks. Daarom steunt de Eerste Kamerfractie van de partij het wetsvoorstel om het minimumloon te garanderen voor mensen die werken onder een zogenoemde Overeenkomst van Opdracht (OVO). Dat is een regeling waarbij mensen zonder arbeidsoverkomst toch bepaalde soorten werk verrichten. Opdrachtgevers kunnen de OVO nu nog gebruiken om het minimumloon te ontduiken. Deze wet sluit in een aantal gevallen deze sluiproute af.