Eist het Europarlement strenge normen voor de CO2-uitstoot van auto’s?

Durft het Europarlement het aan om strenge normen voor de CO2-uitstoot van auto’s te eisen? Het ziet er naar uit dat het woensdag een spannende stemming gaat worden. Europarlementariër Bas Eickhout hoopt dat het Europees Parlement ervoor kiest om de voorstellen van de Europese Commissie aan te scherpen, zodat het in lijn komt met het klimaatakkoord van Parijs.

Het Europees Parlement stemt woensdag over CO2-standaarden in personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen. De milieucommissie besloot twee weken geleden het teleurstellende voorstel van de Europese Commissie stevig aan te scherpen. Woensdag zal blijken of het Europarlement de strengere CO2-normen van de milieucommissie ondersteunt. 

“De auto-industrie en zelfs de Europese Commissie zelf zijn hard aan het lobbyen tegen het voorstel van de milieucommissie”, zegt Eickhout. “Woensdag zal blijken of een meerderheid van het Europarlement tegen druk bestand is en of het de milieucommissie steunt. Dat is hard nodig om de Europese auto-industrie te behoeden voor een achterstand ten opzichte van de rest van de wereld.”

Broodnodige innovatie

De milieucommissie van het Europarlement stelt dat een CO2-reductie van 20 procent in 2025 en 45 procent in 2030 nodig is om de broodnodige innovatie in de autosector af te dwingen. Hiernaast scherpt ze ook de stimulering van emissieloze voertuigen aan door minimumdoelen voor 2025 en 2030 in te stellen. De milieucommissie wil ook dat het testen van CO2-uitstoot op korte termijn wordt aangepast aan de realiteit (real driving emissions tests). Dan worden de nieuwste CO2-normen gemeten in situaties op de weg en niet meer in een laboratorium.

“We staan op een keerpunt in de sector”, zegt Eickhout. Dieselgate toonde al aan dat de Europese auto-industrie verouderd is en dat ze elke innovatie zo lang mogelijk voor zich uit schuift. Ondertussen gaat de rest van de wereld door. Als we niet meer ambitie tonen, lopen we binnen een paar jaar achterop, met alle gevolgen van dien voor werkgelegenheid in Europa, waarschuwt Eickhout.

“Zelfs de krampachtige poging van de Europese Commissie vorige week toont alsnog aan dat niet alleen het milieu maar ook de Europese industrie in hun geheel profiteren van meer ambitieuze CO2-standaarden. Dat is beter voor mens en milieu.”