Nieuws gefilterd op EMIS

Europarlement pakt onvoldoende door in conclusies dieselgate

Dieselgate

“Ik betwijfel of we een nieuwe dieselgate nu kunnen voorkomen, maar in ieder geval is er dankzij onze enquêtecommissie veel boven tafel gekomen. Het ontvlechten van auto-industrie in politiek blijft voor ons topprioriteit.” Dat stelt Europarlementariër Bas Eickhout na de stemming over de conclusies en aanbevelingen van de enquêtecommissie die mede op zijn initiatief werd ingesteld.

Hoe voorkomen we een nieuwe dieselgate?

Hoe voorkomen we een nieuwe Dieselgate?

Dinsdag debatteert en stemt het Europees Parlement over de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie Dieselgate. Op dezelfde dag behandelen de Europarlementariërs nieuwe Europese wetgeving over het proces van goedkeuring voor nieuwe auto’s. Europarlementariër Bas Eickhout, initiatiefnemer van de enquête, hoopt op een meerderheid voor zijn voorstel om een onafhankelijke Europese instantie achteraf auto’s te laten hertesten. “Daarmee voorkomen we een nieuwe Dieselgate.”

Parlementaire enquête dieselgate uit stevige kritiek op Europese Commissie en EU-landen

In het voorlopige rapport van de Europese enquêtecommissie die onderzoek doet naar dieselgate staat stevige kritiek op de Europese Commissie, maar ook op het optreden van de EU-landen zelf. Het rapport spreekt over onbehoorlijk bestuur op verschillende vlakken. Europarlementariër Bas Eickhout was een van de initiatiefnemers van de parlementaire enquête en is coördinator voor de Europese Groenen. Hij is van plan om het rapport in eindversie nog flink aan te scherpen.

Welke lessen trekken we uit dieselgate?

Dieselgate

Toen ruim een jaar geleden bekend werd dat Volkswagen in op grote schaal sjoemelde met software die de schadelijke uitstoot verdoezelde, vroegen de Europese Groenen onmiddellijk om een Europese parlementaire enquête. We wilden tot op de bodem uitzoeken hoe dieselgate kon ontstaan. Heeft de Europese Commissie steken laten vallen? Welke rol speelden de EU-landen? Na een jaar maken we een tussentijdse balans op met 7 opmerkelijke bevindingen, 5 voorlopige conclusies en 4 aanbevelingen.

Parlementaire enquête dieselgate halverwege: Veel vragen nog op tafel

Dieselgate

Toen Volkwagen een jaar geleden zelf naar buiten kwam met het nieuws dat ze sjoemelsoftware gebruikten, vroegen de Europese Groenen meteen om een Europese parlementaire enquête. Met steun van andere linkse partijen begon deze onderzoekscommissie een half jaar later aan haar werk. Halverwege geeft Europarlementariër Bas Eickhout, lid van de enquêtecommissie, een overzicht van de stand van zaken.