Nieuws gefilterd op EMIS

Twee jaar Dieselgate: In Europa rijden nog steeds 35 miljoen foute auto’s rond

Precies twee jaar geleden kwam in de Verenigde Staten aan het licht dat dieselauto’s van Volkswagen met sjoemelsoftware meer luchtvervuiling veroorzaken dan ze mogen. Ook in Europa bleken autofabrikanten op grote schaal zich niet aan de wet te houden. Toch rijden er vandaag naar schatting nog bijna 35 miljoen dieselauto’s in Europa rond die teveel uitstoten. Een terugblik op twee jaar Dieselgate.

Sjoemelsoftware bij Fiat: Europese Commissie start inbreukprocedure tegen Italië

De Europese Commissie startte woensdag een inbreukprocedure tegen Italië omdat het onvoldoende doet met beschuldigingen dat Fiat sjoemelsoftware in haar auto’s zou gebruiken. De Italiaanse regering ontkent dit, maar de Europese Commissie wil nu argumenten op tafel zien, iets wat Italië tot op heden niet heeft gedaan. In het uiterste geval kan de Europese Commissie naar de rechter stappen.

Europarlement pakt onvoldoende door in conclusies dieselgate

Dieselgate

“Ik betwijfel of we een nieuwe dieselgate nu kunnen voorkomen, maar in ieder geval is er dankzij onze enquêtecommissie veel boven tafel gekomen. Het ontvlechten van auto-industrie in politiek blijft voor ons topprioriteit.” Dat stelt Europarlementariër Bas Eickhout na de stemming over de conclusies en aanbevelingen van de enquêtecommissie die mede op zijn initiatief werd ingesteld.

Hoe voorkomen we een nieuwe dieselgate?

Hoe voorkomen we een nieuwe Dieselgate?

Dinsdag debatteert en stemt het Europees Parlement over de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie Dieselgate. Op dezelfde dag behandelen de Europarlementariërs nieuwe Europese wetgeving over het proces van goedkeuring voor nieuwe auto’s. Europarlementariër Bas Eickhout, initiatiefnemer van de enquête, hoopt op een meerderheid voor zijn voorstel om een onafhankelijke Europese instantie achteraf auto’s te laten hertesten. “Daarmee voorkomen we een nieuwe Dieselgate.”

Parlementaire enquête dieselgate uit stevige kritiek op Europese Commissie en EU-landen

In het voorlopige rapport van de Europese enquêtecommissie die onderzoek doet naar dieselgate staat stevige kritiek op de Europese Commissie, maar ook op het optreden van de EU-landen zelf. Het rapport spreekt over onbehoorlijk bestuur op verschillende vlakken. Europarlementariër Bas Eickhout was een van de initiatiefnemers van de parlementaire enquête en is coördinator voor de Europese Groenen. Hij is van plan om het rapport in eindversie nog flink aan te scherpen.