Nieuws gefilterd op energieonafhankelijkheid

Met windenergie van de Noordzee zijn we minder afhankelijk van Gronings en Russisch gas

Als we samenwerken aan windenergie op de Noordzee, dan pakken we klimaatverandering aan, stoppen we met import uit onbetrouwbare landen en hebben we een alternatief voor gaswinning in Groningen. En het levert nog banen op ook. Nederland kan voorop lopen in de Europese Energieunie, maar dan hebben we een radicale koerswijziging nodig. Als we de Energieunie serieus nemen, dan stoppen we met de miljardenverslindende gasrotonde. Dat zijn de conclusies van het rapport Samenwerken op de Noordzee dat GroenLinks dinsdag presenteerde.

Europarlement steunt GroenLinks in verzet tegen Russische gaspijp

Voor welk Europa kies jij?

South Stream moet niet worden aangelegd, vindt het Europees Parlement. Op voorstel van GroenLinks-Europarlementariƫr Bas Eickhout roept het Europarlement de EU-landen op om niet langer mee te werken aan deze nieuwe Russische gaspijpleiding naar Europa. GroenLinks is verheugd over deze keuze voor energiezekerheid en hoopt dat het Nederlandse kabinet nu ook haar steun voor South Stream intrekt.