Nieuws gefilterd op eurocrisis

Voor steun aan Griekenland, maar tegen dit pakket

"Ik ben een Europeaan in hart en nieren", zei GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver in het debat over een nieuw leningenprogramma aan Griekenland. "Maar de afgelopen maanden wees Europa de waarden democratie, solidariteit en perspectief af en verving zij deze door een agenda van botsende ego's, eigenbelang en neoliberalisme," zei Klaver. "Dit is niet mijn Europa." Hij pleit voor een oplossing die Griekenland wel echt helpt. Lees hier zijn inbreng in het debat in de Tweede Kamer.

Hoe Europa een kille rekenmeester werd

Operatie geslaagd, patiënt overleden. Waarschijnlijk is dat de beste samenvatting van het akkoord van afgelopen weekend. Ik moet de eerste econoom nog tegenkomen die het nieuw afgesproken pakket voor Griekenland ziet werken.

De kans is groot dat we binnenkort weer concluderen dat Griekse economie er nog slechter voor staat, dat de schuldenberg verder is toegenomen en dat Griekenland nieuwe hulp nodig heeft om in de eurozone te blijven. Europa's zogenaamde soft power is verworden tot een keihard economisch machtsspel. Het zijn moeilijke tijden voor mensen die geloven dat Europa gebaat is bij een sterke Europese Unie.

Uitkomsten eurotop Griekenland overwinning voor technocraten

Euro

GroenLinks vindt het belangrijk dat een voorlopige grexit is afgewend, maar is teleurgesteld in de uitkomst van de marathononderhandeling tussen de Europese leiders en Griekenland. Volgens GroenLinks is het afgesproken pakket meer gebaseerd op technocratische verbetenheid dan op het redden van Griekenland. Hiermee neemt het onnodige risico's met een stabiel en democratisch Europa.

Zondag: Historische beslissing over Griekenland

Euro

De Europese leiders hebben tot zondag om een historische vergissing te voorkomen door de toekomst van Griekenland in de euro en in de Europese Unie zeker te stellen. Voor GroenLinks gaat dit over veel meer dan een financieel probleem: de toekomst van de Europese samenwerking, geopolitieke stabiliteit en onderlinge solidariteit. Een Grexit is niet in het belang van Griekenland, maar zeker ook niet in het belang van Europa als geheel. Zowel de Griekse zijde als de schuldeisers hebben de komende dagen de verantwoordelijkheid om de verleiding tot populisme te weerstaan.

Grieken zeggen nee tegen het bod van de trojka. Als gevolg een Grexit is, is dat een politieke keuze van onze 'leiders'. #notinmyname

op 05 juli 2015

Eenheid eurozone meer dan een financiële afweging

“Het belang van het bijeenhouden van de Unie is meer dan enkel een financiële of economische afweging,” zei GroenLinks-fractieleider Jesse Klaver in het Kamerdebat over Griekenland vandaag. Hij wil dat de Eurogroep een gebaar maakt richting Griekenland dat het land perspectief biedt.