Nieuws gefilterd op Europa

Parlementaire enquête dieselgate uit stevige kritiek op Europese Commissie en EU-landen

In het voorlopige rapport van de Europese enquêtecommissie die onderzoek doet naar dieselgate staat stevige kritiek op de Europese Commissie, maar ook op het optreden van de EU-landen zelf. Het rapport spreekt over onbehoorlijk bestuur op verschillende vlakken. Europarlementariër Bas Eickhout was een van de initiatiefnemers van de parlementaire enquête en is coördinator voor de Europese Groenen. Hij is van plan om het rapport in eindversie nog flink aan te scherpen.

Welke lessen trekken we uit dieselgate?

Dieselgate

Toen ruim een jaar geleden bekend werd dat Volkswagen in op grote schaal sjoemelde met software die de schadelijke uitstoot verdoezelde, vroegen de Europese Groenen onmiddellijk om een Europese parlementaire enquête. We wilden tot op de bodem uitzoeken hoe dieselgate kon ontstaan. Heeft de Europese Commissie steken laten vallen? Welke rol speelden de EU-landen? Na een jaar maken we een tussentijdse balans op met 7 opmerkelijke bevindingen, 5 voorlopige conclusies en 4 aanbevelingen.

Herziening Europese emissiehandel: ambitie gaat omhoog, maar vervuilers krijgen kerstcadeaus

Donderdagochtend stemde de Milieucommissie van het Europarlement over een herziening van het Europees emissiehandelssysteem ETS. “De uitkomst van de stemming stuurt niet aan op de grondige revisie die het falende ETS zo hard nodig heeft. Toch wordt er een aantal stappen gezet om het systeem op de rails te krijgen en enigszins in lijn te brengen met de afspraken onder het Parijsakkoord, maar daar tegenover staan veel cadeaus voor Europa’s grootste vervuilers,” aldus Europarlementariër Bas Eickhout, die bij de onderhandelingen aan tafel zit.