Ganzevoort en Strik kandidaten voor lijsttrekkerschap GroenLinks

Ruard Ganzevoort en Tineke Strik zijn kandidaat voor het lijsttrekkerschap voor de Eerste-Kamerverkiezingen. Het congres van GroenLinks beslist op 7 februari wie de lijst gaat aanvoeren.

De kandidatencommissie had opdracht om te zoeken naar meerdere geschikte kandidaten voor het lijsttrekkerschap. Partijvoorzitter Rik Grashoff:  "Dat is gelukt en daar zijn we blij mee. We hebben een sterke lijst met een mix van uitstekende zittende senatoren en nieuwe mensen met een brede ervaring. De leden hebben een mooie keuze".

De leden van GroenLinks  beslissen over de volgorde van de lijst. De kandidatencommissie heeft daarin een advies gedaan: Ganzevoort op 1, Strik op 2, gevolgd door nieuwkomer Frits Lintmeijer op 3. Lintmeijer, communicatie-adviseur, was succesvol wethouder in Utrecht. Zittend senator Marijke Vos is door de commissie op de vierde plek geplaatst, nieuwkomer Harmen Binnema op 5. Politicoloog Binnema is universitair docent en heeft ruime ervaring als fractievoorzitter van Provinciale Staten in Noord-Holland. Huidig Eerste-Kamerlid Margreet de Boer staat op de zesde plek.

In totaal telt de lijst 13 namen. Grashoff: "Het is belangrijk dat GroenLinks een stevige stem heeft in de provincies en de Eerste Kamer. We willen onze huidige sterke positie met vijf senatoren vasthouden.  Zo kunnen wij onze idealen op het gebied van zorg, werk en schone energie beter waarmaken".

De kandidaten op volgorde van voordracht:

1. Ruard Ganzevoort
2. Tineke Strik
3. Frits Lintmeijer
4. Marijke Vos
5. Harmen Binnema
6. Margreet de Boer
7. Marcel Vissers
8. Saskia Bolten
9. Barbara Wegelin
10. Axel Boomgaars
11. Herma Hofmeijer