Vandaag heeft GroenLinks in de Metro het vrouwenappèl tegen radicalisering geplaatst. Met het appèl roepen de vrouwen niet alleen de overheid op maatregelen te nemen, maar geven de vrouwen ook aan wat zij zelf kunnen doen tegen de groeiende radicalisering. Al bijna 700 vrouwen hebben het appèl ondertekend.

Het appèl is eind december opgesteld tijdens een bijeenkomst met allochtone en autochtone vrouwen in de Haagse Hammam. Deze bijeenkomst past in een reeks van vrouwenbijeenkomsten die GroenLinks organiseert. Eerder werd bijvoorbeeld gediscussieerd naar aanleiding van de gesluierde monologen. Op initiatief van GroenLinks worden die op 22 februari opgevoerd en bediscussieerd in de Tweede Kamer.

Het vrouwenappèl en de ondertekenaars zijn te vinden op www.groenlinks.nl/vrouwenappel.

Femke Halsema

Appèl van vrouwen tegen radicalisering

Wij maken ons grote zorgen over de vervreemding in de samenleving. Geweld tegen mensen en tegen moskeeën, scholen en kerken zetten onze samenleving onder zware druk. Mensen worden ingedeeld in etnische en religieuze groepen en komen tegenover elkaar te staan. Moslims staan steeds vaker symbool voor al het kwaad in de wereld. Discriminatie en uitsluiting nemen toe en in reactie neemt ook de verleiding van radicalisme toe. Vooral jongeren neigen tot radicale en soms gewelddadige stromingen. Stromingen waarin de vrouw een tweederangs burger is. Vrouwen krijgen daardoor minder kansen, terwijl zij juist een grote rol moeten spelen en hun verantwoordelijkheid voor de samenleving moeten kunnen nemen.

Wij vrouwen zijn solidair met elkaar en wij willen samen strijden voor een vreedzame en tolerante samenleving. Wij willen daarom zelf doen wat mogelijk is om radicalisering te stoppen. Als burger van dit land, als vrouw en, voor zover van toepassing, als moeder, zus en vriendin willen wij:
• onze omgeving, onze kinderen, familie en vrienden verdraagzaamheid bijbrengen,
• hen waarschuwen voor haatpredikers en ideologieën van uitsluiting en discriminatie
• hen begrip bijbrengen voor meningen van anderen, ook als deze meningen beledigend overkomen,
• hen erop wijzen dat ze ook zelf verantwoordelijk zijn voor hun keuzes, hun leven en hun toekomst,
• alle vrouwen en meisjes, jongens en mannen, aanmoedigen en ondersteunen in hun emancipatie.

‘Maar wat je niet hebt, kun je niet doorgeven.’  Daarom vragen wij vrouwen aan de regering om onze kinderen, onze familie en vrienden kansen te geven en de fysieke en geestelijke segregatie te bestrijden. Zo voorkomen we uitsluiting, frustratie en vervreemding en verkleinen wij de kweekvijver voor radicalisering.
Wij vragen de regering om:
• te doen wat werkt om achterstanden en segregatie in het onderwijs te bestrijden,
• door volkshuisvesting te voorkomen dat kansarme mensen geconcentreerd raken in slechte, vaak gekleurde achterstandswijken,
• werkgevers aan te pakken wanneer ze consequent weigeren allochtone en moslimjongeren in dienst te nemen,
• daders van huiselijk geweld aan te pakken en vrouwen weerbaar te maken,
• alle obstakels voor het volgen van inburgerings- of taalcursussen voor vrouwen weg te nemen,
• zelf het voorbeeld te geven door mensen als individu aan te spreken en niet te stigmatiseren en te generaliseren

Nazmiye Oral

Ella Vogelaar