Op tweede Kerstdag voltrok zich in grote delen van Azië een ramp. De volle omvang wordt pas dagen later echt zichtbaar. GroenLinks is geschokt door het grote aantal slachtoffers en de desastreuze gevolgen van deze catastrofe. Een ramp die extra dichtbij komt doordat er ook westerse slachtoffers te betreuren zijn.

De hulpactie die inmiddels in volle gang is, stemt hoopvol. Het geld dat nodig is voor de eerste noodhulp komt ruimschoots beschikbaar. Vele landen hebben grote bedragen toegezegd. Wij verwachten dat zij die beloften ook na zullen komen. De bevolking laat zich in tal van landen van haar beste kant zien. Burgers en bedrijven tonen zich vrijgevig en nemen vele initiatieven om geld op te halen voor de noodhulp en wederopbouw in Zuidoost Azië. Zij zijn solidair met de getroffenen. Wij roepen mensen op te blijven geven via giro 555 van de samenwerkende hulporganisaties.

Wij hopen dat die solidariteit blijft bestaan als de ramp weer verder achter ons ligt. Kofi Annan heeft gezegd ervoor te waken dat regeringen die geld hebben toegezegd, dat ook daadwerkelijk overmaken. Te vaak komt het voor dat regeringen na een ramp geld toezeggen maar niet alles overmaken. Dat gebeurde bijvoorbeeld het afgelopen jaar na de aardbeving in Bam (Iran) die meer dan 20.000 slachtoffers maakte. Een maand na een ramp, als het ergste nieuws voorbij is, moeten regeringen zich nog steeds aan hun beloftes houden. Als de eerste noodhulp voorbij is en de wederopbouw begint, is er nog steeds veel geld nodig. Er zijn langdurige investeringen nodig om de getroffen gebieden er weer enigszins bovenop te helpen. Mede daarom is het een goed idee om de getroffen landen in Azië (een groot deel) van hun schulden kwijt te schelden. GroenLinks roept minister Van Ardenne op dat bij de komende top met alle Europese ministers voor ontwikkelingssamenwerking te regelen. GroenLinks ijvert al langer voor verregaande schuldkwijtschelding voor ontwikkelingslanden.

Nederland moet ook bereid zijn om praktische hulp te leveren in Azië. De regering moet serieus bekijken wat snel inzetbare legereenheden daar kunnen betekenen. Nederland moet deze hulp actief aanbieden. Wanneer er een verzoek uit het gebied komt, moeten we deze eenheden snel inzetten. Nederland moet eveneens bereid zijn om expertise en menskracht te leveren voor de wederopbouw. Dat zijn we aan hen verplicht.

Wijnand Duyvendak
Farah Karimi