Nieuws gefilterd op klimaat

Klaver: klimaatplannen moeten groener en eerlijker

Na bijna twee jaar onderhandelen, presenteert de coalitie vandaag een langverwacht klimaatpakket. GroenLinks-leider Jesse Klaver kondigt aan dat hij de komende tijd zal strijden om de plannen aan te scherpen en de grote industrie meer mee te laten betalen aan de energietransitie.

Met plannen GroenLinks wordt klimaatdoel wél gehaald

Klimaatverandering

Met een echte CO2-heffing kan het Nederlandse klimaatdoel wél gehaald worden. Dat laat de doorrekening van de GroenLinks plannen zien. Nu moeten we snel door met de invoering van zo’n CO2-heffing, zegt GroenLinks-leider Jesse Klaver in een reactie. “We hebben niet de luxe om nog veel langer te wachten.”

Milieucommissie scherpt Europese klimaatstrategie aan

Europese milieucommissie wil de Europese doelstelling voor het terugdringen van CO2-uitstoot voor 2030  ophogen van min 40 procent naar min 55 procent. Daarmee reageert de commissie op de langetermijnstrategie van de Europese Commissie voor een Europese CO2-neutrale economie.

Kabinetsreactie Klimaatakkoord stelt teleur

Klimaatcafe

“De kabinetsreactie op de voorstellen voor het Klimaatakkoord schiet tekort en lijkt onvoldoende om de klimaatdoelen te halen.” Dat zegt GroenLinks-klimaatwoordvoerder Tom van der Lee in een reactie. Belangrijkste kritiekpunt is dat op veel punten concrete maatregelen ontbreken.

Klimaatwet aangemeld voor parlementaire behandeling

De zeven oppositie- en coalitiepartijen die het voor de zomer eens werden over de Klimaatwet hebben de wet vandaag aangemeld voor behandeling door de Tweede Kamer. Daarmee committeren de politieke partijen zich aan de doelstelling van 49 procent CO2-reductie in 2030 en 95 procent CO2-reductie in 2050.

Krijgt de internationale scheepvaart eindelijk een CO2-doel?

containtership

Van 3 tot 13 april vergadert de IMO, de internationale scheepvaartorganisatie van de VN, in Londen. Op tafel ligt de vraag over de CO2-reductiedoelstelling voor de internationale scheepvaartsector. Er staat een verhit politiek debat te wachten, met een aantal ongebruikelijke landen in de hoofdrol. Europarlementariër Bas Eickhout reist naar Londen om er een zo ambitieus mogelijke uitkomst uit te slepen.