Nieuws gefilterd op Luchtvaart

Fundamentele problemen met Lelystad Airport

De luchtvaart in Nederland loopt hard tegen de grenzen van mens, milieu en natuur aan. In Lelystad een nieuw vliegveld optuigen voor 45.000 extra vluchten staat haaks op de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. GroenLinks vindt de uitbreiding van Lelystad Airport dan ook een slecht plan. Het is hoog tijd voor alternatieven die de bereikbaarheid van Nederland te garanderen. 

Lees verder

Europa akkoord over wetgeving CO2-uitstoot luchtvaart

Na lang onderhandelen zijn vertegenwoordigers van het Europarlement en van de EU-ministers het eens geworden over wetgeving over de CO2-uitstoot van luchtvaart. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout zat bij de onderhandelen aan tafel. Hij wil zorgen dat alle sectoren meedoen aan de strijd tegen klimaatverandering. “Het is niet uit te leggen dat alle sectoren een bijdrage leveren, maar dat de luchtvaart vrolijk door mag gaan met vervuilen.”

Lees verder

Europarlement: Luchtvaart moet aan de slag om uitstoot terug te dringen

Als het aan het Europees Parlement ligt, dan komt er een eind aan de extreme uitzonderingspositie van de luchtvaartsector in de strijd tegen klimaatverandering. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout schreef mee aan het standpunt van het Europarlement op een wet die bepaalt hoe de luchtvaartsector met haar CO2-uitstoot moet omgaan.

Lees verder

Europarlement is klaar met voorkeursbehandeling voor luchtvaartsector in klimaatbeleid

Een meerderheid van de Europarlementariërs is het zat dat de luchtvaartsector al jaren een voorkeursbehandeling krijgt als het gaat om het aanpakken van klimaatverandering. De milieucommissie van het Europees Parlement is dan ook van plan om voorstellen van de Europese Commissie flink aan te scherpen. Europarlementariër Bas Eickhout onderhandelt mee namens de Europese Groenen.

Lees verder

CO2-uitstoot luchtvaartsector: goede en slechte maatregelen in Europees wetsvoorstel

Het nieuwe wetsvoorstel voor de luchtvaartsector van de Europese Commissie bevat goed en slecht nieuws, dat stelt Europarlementariër Bas Eickhout na het zien van de plannen. Het haalt aan de ene kant Europese druk van de ketel voor het terugdringen van de CO2-uitstoot van de wereldwijde luchtvaart. Maar gelukkig zijn de plannen strenger voor luchtvaart binnen de EU, die moeten vanaf 2021 hun CO2-uitstoot jaarlijks steeds verder terugdringen.

Lees verder