Nieuws gefilterd op Oekraïne

Nederland stemt tegen samenwerkingsverdrag met Oekraïne

Bij het referendum over het samenwerkingsverdrag gisteren was de opkomst niet hoog. Maar het signaal van de meerderheid van de kiezers was duidelijk: meer dan 60% van de uitgebrachte stemmen was tegen het verdrag. Voor GroenLinks is dat teleurstellend: niet voor niets hebben wij de afgelopen weken campagne gevoerd vóór het samenwerkingsverdrag. Maar één ding is helder: het kabinet moet recht doen aan de uitslag.

#daaromvoor: Onze redenen voor samenwerking met Oekraïne

Op 6 april mag je je stem uitbrengen over het Samenwerkingsakkoord tussen de Europese Unie en Oekraïne. GroenLinks is voor dit akkoord. Met een ja-stem steun je de Oekraïners op hun weg naar een stabiel en democratisch land.

Bliksembezoek: Respect voor de Oekraïners

Rik Grashoff blogt zijn bezoek aan Oekraïne.

Een bliksembezoek aan de Oekraïense hoofdstad Kiev. Het programma: parlementsleden en ministers ontmoeten, uitleg van onze ambassadeur over de situatie in het land, en een  korte wandeling over het Maidanplein. Ik ben benieuwd: Wat voor misère ga ik aantreffen? Een land economisch aan de grond, in een uitzichtloos conflict met machtige buurman Rusland, bol van de corruptie, arm en in verwarring?

Brede steun in Oekraïne voor Samenwerkingsakkoord met de Europese Unie

Als we in april gaan stemmen over het Samenwerkingsakkoord tussen Oekraïne en de Europese Unie, dan is het een logisch om te willen weten wat de bevolking van Oekraïne zelf vindt van het akkoord. De uitkomst is overduidelijk: Een ruime meerderheid van de Oekraïense bevolking is voor het Samenwerkingsakkoord. We leggen het uit aan de hand van drie statistieken.