Nieuws gefilterd op Openbaar bestuur

GroenLinks eist opheldering Plasterk over mogelijke misleiding in onderzoek naar nieuwe transparantiewet

Het kabinet moet zo snel mogelijk opheldering geven over een e-mail van een topambtenaar, waarin staat dat een onderzoek naar de kosten van de Wet Open Overheid is ingesteld, met als doel deze wet te blokkeren. Deze mail kwam naar boven bij een Wob-verzoek van de Open State Foundation. Kamerlid Nevin Özütok wil met spoed een debat met minister Plasterk van Binnenlandse Zaken, nog voor het nieuwe kabinet aantreedt.

Inbreng debat plusregio's

Magreet de Boer

Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken wil dat gemeenten niet langer in zogenoemde plusregio’s samenwerken. Plusregio’s, zo betoogt de minister, passen niet in het Huis van Thorbecke, waarin elke macht gecontroleerd wordt door een volksvertegenwoordiging. GroenLinks snapt die redenering op zich wel, maar plusregio’s zijn in de praktijk wel succesvol in het uitvoeren van gemeente-overstijgende taken. Alle reden om goed en grondig na te denken over een inrichting van ons openbaar bestuur waarin beide overwegingen recht gedaan worden. Het wetsvoorstel Afschaffing WGR plus doet dat niet en daarom heeft Eerste Kamerlid Margreet de Boer minister Plasterk ertoe opgeroepen principiële en lange-termijnoplossingen te vinden voor gemeente-overstijgende samenwerkingsvormen. De Eerste Kamer heeft het voorstel na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
Lees hier de inbreng van Margreet tijdens het debat.