Nieuws over iedereen

Voorkom lockdown-generatie met Europese aanpak jeugdwerkloosheid

Kim van Sparrentak

De plannen om de jeugdwerkloosheid aan te pakken die de Europese Commissie woensdag presenteerde, komen volgens Europarlementariër Kim van Sparrentak geen moment te vroeg en geven goede aanknopingspunten. Met de coronacrisis dreigt een nieuwe golf van jeugdwerkloosheid Europa de komende maanden en jaren te overspoelen, zeker in Zuid-Europa dat zwaar getroffen werd door het virus en dat nog niet volledig hersteld is van de vorige crisis.

Excuses slavernijverleden noodzakelijke investering in samenleving

De geschiedenis van het slavernijverleden is van ons allemaal. Als zodanig moeten we die geschiedenis onder ogen zien. Excuses van de Nederlandse regering vormen een symbolisch startpunt om institutioneel racisme bij de wortels aan te pakken. Dat zeggen Raadslid Simion Blom (Amsterdam) en Tweede Kamerleden Nevin Özütok en Niels van den Berge.

Verbied iedere vorm van etnisch profileren

Iedere vorm van etnisch profileren moet verboden worden, bepleit lijsttrekker Jesse Klaver voorafgaand aan het Kamerdebat over racisme. Hij wil dat de politiek ingrijpt om het toenemende gebruik van risicoprofielen door overheidsinstanties en bedrijven een halt toe te roepen. Van de belastingdienst tot gemeentes, van de politie tot verzekeringsmaatschappijen: met behulp van algoritmes wordt op basis van achtergrondkenmerken van mensen een risico-inschatting gemaakt. Discriminatie ligt daarbij op de loer.

Klaver en Jetten: maak van 2023 herdenkingsjaar slavernij

Jaarlijkse herdenking van de slavernij in het Oosterpark in Amsterdam

GroenLinks en D66 stellen voor om 2023 uit te roepen tot herdenkingsjaar slavernij. Dat jaar is het honderdvijftig jaar geleden dat de slavernij in Nederland ten einde kwam. De bedoeling is om dat jaar extra aandacht te besteden aan de afschaffing van de slavernij en het Nederlandse slavernijverleden door middel van tentoonstellingen, voorstellingen, debatten en aandacht in onderwijs en media. Dit jaar werd op vergelijkbare wijze 75-jaar bevrijding gevierd.

Online huurcalculator toont eerlijke prijs woonruimte

Morgen gaat de jaarlijkse huurverhoging in. En dat terwijl de prijzen van veel huurwoningen nu al  torenhoog zijn. Om huurders te laten zien wat hun woonruimte eigenlijk kost, lanceert GroenLinks vandaag een online huurcalculator. Daarmee wil de partij huurders bewust maken van het teveel dat zij betalen. En het kabinet motiveren huurprijzen te begrenzen en wonen weer eerlijk en betaalbaar te maken.

Europarlementariërs stemmen tegen uploadfilters

Uploadfilters zijn onbetrouwbaar en breed gebruik hiervan moet worden voorkomen, zo oordeelt een ruime meerderheid van de interne markt-commissie van het Europees Parlement. Een uploadfilter wordt gebruikt door platforms als Facebook en YouTube om materiaal te controleren op auteursrechten voordat het geplaatst wordt.