Nieuws over iedereen

Europarlement gaat onderzoek doen naar goedkeuring glyfosaat

Het Europees Parlement stelt een bijzondere commissie in om onderzoek te doen naar de goedkeuringsprocedure van glyfosaat en andere pesticiden. Het voorstel van de Europese Groenen voor de commissie krijgt steun van alle fractievoorzitters, tot tevredenheid van Europarlementariër Bas Eickhout.

GroenLinks wil gelijke kansen voor álle studenten

Het onderwijs in Nederland moet voor iedereen even toegankelijk zijn. Studenten met veel geld of rijke ouders krijgen nu meer kansen dan hun medestudenten. GroenLinks Kamerlid Zihni Özdil vindt dat onwenselijk en doet daarom vandaag een aantal voorstellen om de gelijkheid op hogescholen en universiteiten te bevorderen.

Europarlement wil verbod op pulsvisserij

Pulskorvisser

“Nederland overspeelde zijn hand door veel meer vergunningen voor pulsvissen af te geven dan dat Europees was afgesproken.” Dat concludeert Europarlementariër Bas Eickhout na de stemming over nieuwe technieken in de Europese visserij. Het Europees Parlement pleit voor een verbod op het vissen met elektrische schokken bij de onderhandelingen met EU-landen. Dit is tegen het zere been van Nederland dat zwaar investeerde in deze vorm van vissen.

Fundamentele problemen met Lelystad Airport

De luchtvaart in Nederland loopt hard tegen de grenzen van mens, milieu en natuur aan. In Lelystad een nieuw vliegveld optuigen voor 45.000 extra vluchten staat haaks op de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. GroenLinks vindt de uitbreiding van Lelystad Airport dan ook een slecht plan. Het is hoog tijd voor alternatieven die de bereikbaarheid van Nederland te garanderen.