Nieuws over Bram van Ojik

GroenLinks wil belang asielkinderen beter verankeren

Kinderpardon

Het belang van asielkinderen moet beter worden verankerd. Dit stelt GroenLinks-Tweede Kamerlid Bram van Ojik woensdag in een overleg met staatssecretaris Harbers. De benodigde verbetering bestaat volgens Van Ojik uit drie elementen: een betere toets aan de belangen van het kind, kortere procedures en een ruimhartig kinderpardon.

Groot deel Kamer wil opheldering over uitzetting gezin met kind naar Afghanistan

Hek

Een groot deel van de Tweede Kamer wil opheldering over de uitzetting van een gezin met een minderjarig kind naar Afghanistan afgelopen zaterdag. Het is voor zover bekend de eerste keer dat een kwetsbaar Afghaans gezin wordt uitgezet sinds de recente beleidswijziging voor Afghaanse asielzoekers. Twaalf kinder- en mensenrechtenorganisaties benadrukken dat het gezin door de uitzetting in groot gevaar is gebracht. Op initiatief van Bram van Ojik stellen GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en SP vragen aan staatssecretaris Harbers. GroenLinks heeft ook een debat met de staatssecretaris aangevraagd.

GroenLinks wil verbod op plaatsen asielzoeker in strafcel

GroenLinks wil dat asielzoekers in vreemdelingendetentie niet langer in isolatiecellen kunnen worden geplaatst als strafmaatregel. Tweede Kamerlid Bram van Ojik dient vandaag een amendement in op de Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring om dit te verbieden. Een isolatiecel is een kale ruimte met slechts een wc-bak en een matras, waar 24-uurs toezicht via camera’s op wordt uitgevoerd.