Nieuws over Frits Lintmeijer

GroenLinks krijgt steun voor kabinetsvisie op nieuwe vormen van directe democratie

De Eerste Kamer heeft het Kabinet gevraagd na het afschaffen van het raadplegend referendum zich wel in te zetten voor nieuwe vormen van directe democratie ter versterking van ons parlementaire stelsel. Een aangenomen motie van GroenLinks vraagt het kabinet een visie te ontwikkelen. Tijdens het debat over de Wet raadgevend referendum in te trekken, kreeg GroenLinks hiervoor steun van de kamer.

Nieuwe wet voor de veiligheidsdiensten geeft te weinig houvast voor privacy

GroenLinks meent dat de nieuwe Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten te weinig waarborgen biedt voor de bescherming van de privacy van Nederlandse burgers. De Senaatsfractie van GroenLinks stemde dinsdagnacht daarom tegen het aannemen van de wet waarmee de AIVD en de MIVD ruimere bevoegdheden krijgen als het gaat om het aftappen van het internet- en telefoonverkeer.

GroenLinks vertrouwt privatisering van het bouwtoezicht niet

De Senaatsfractie van GroenLinks gelooft niet dat het privatiseren van het bouwtoezicht een verbetering oplevert van de huidige situatie. Gemeenten zijn nu verantwoordelijk voor het toezicht en handhaving, maar ook daar gaat nog het nodige mis. De Eerste Kamerfractie stemt morgen tegen het wetsvoorstel, waarvan nog onduidelijk is of het een meerderheid zal halen.

GroenLinks voor vangnet om groep zelfstandigen minimumloon te garanderen

Frits Lintmeijer

Een postbode, een krantenbezorger of een pizzakoerier die als zogenaamd zelfstandige werk verricht onder het minimumloon is onacceptabel voor GroenLinks. Daarom steunt de Eerste Kamerfractie van de partij het wetsvoorstel om het minimumloon te garanderen voor mensen die werken onder een zogenoemde Overeenkomst van Opdracht (OVO). Dat is een regeling waarbij mensen zonder arbeidsoverkomst toch bepaalde soorten werk verrichten. Opdrachtgevers kunnen de OVO nu nog gebruiken om het minimumloon te ontduiken. Deze wet sluit in een aantal gevallen deze sluiproute af.

Huwelijkse voorwaarden worden eindelijk gemoderniseerd

Alleen wat beide echtgenoten tijdens het huwelijk samen opbouwen gaat onder de zogenoemde 'gemeenschap van goederen' vallen. Deze modernisering van de huwelijkse voorwaarden zorgt ervoor dat vermogen of schulden van voor het huwelijk niet meetellen bij het gezamenlijke deel. De Eerste Kamerfractie van GroenLinks steunt het voorstel om de wettelijke gemeenschap van goederen te moderniseren omdat het niet logisch is dat eigen vermogen, giften of erfenissen automatisch in de gemeenschappelijke boedel vallen.