Nieuws over Jesse Klaver

Klaver en Jetten: maak van 2023 herdenkingsjaar slavernij

Jaarlijkse herdenking van de slavernij in het Oosterpark in Amsterdam

GroenLinks en D66 stellen voor om 2023 uit te roepen tot herdenkingsjaar slavernij. Dat jaar is het honderdvijftig jaar geleden dat de slavernij in Nederland ten einde kwam. De bedoeling is om dat jaar extra aandacht te besteden aan de afschaffing van de slavernij en het Nederlandse slavernijverleden door middel van tentoonstellingen, voorstellingen, debatten en aandacht in onderwijs en media. Dit jaar werd op vergelijkbare wijze 75-jaar bevrijding gevierd.

GroenLinks: Kabinet moet tweede economisch steunpakket aanpassen

Jesse Klaver in debat in de Tweede Kamer

GroenLinks heeft grote zorgen over de vormgeving van het tweede economische steunpakket. Partijleider Klaver wil voorkomen dat de rekening van deze economische crisis opnieuw door gewone mensen betaald wordt. Hij wil daarom dat grote bedrijven (met meer dan 250 werknemers) de steun die ze nu krijgen terugbetalen in beter tijden. Daarover is niks geregeld in het pakket.

Petitie “geen gratis geld voor grote bedrijven” meer dan 100.000 keer ondertekend

De oproep van GroenLinks om grote bedrijven die financiële nood hebben geen gift maar een lening te geven, krijgt veel ondersteuning in de samenleving. Een petitie hiervoor is inmiddels meer dan 100.000 keer ondertekend. “De rekening van de steun kan niet bij de burger worden gelegd. Deze 100.000 mensen roepen het kabinet op hieraan gehoor te geven”, zegt GroenLinks-partijleider Jesse Klaver.

Breng patent vaccin Corona onder bij Wereld Gezondheidsorganisatie

Als er een vaccin beschikbaar komt tegen Corona, mag dat niet in handen zijn van één farmaceutisch bedrijf of één land, maar moet dat beschikbaar komen voor de hele wereld. Alle eigendomsrechten en kennis over een vaccin, medicatie en coronatests moeten daarom ondergebracht worden bij de Wereld Gezondsheidsorganisatie (WHO). Daarvoor pleit GroenLinks-leider Jesse Klaver. Hij wil dat Nederland het voorstel van Costa Rica bijvalt bij de Algemene Vergadering van de WHO in mei.

De coronacrisis vraagt om solidariteit tussen landen

Solidariteit

In de aanpak van de coronacrisis kiest de Nederlandse regering er vooralsnog voor om de inzet van het Europese steunprogramma (ESM) en de uitgifte van gezamenlijke obligaties ('coronabonds') te blokkeren. Maar het is ook in het belang van Nederland dat hard getroffen landen als Spanje en Italië er snel bovenop komen. Solidariteit is juist nu harder nodig dan ooit.

Zorgmedewerkers voor wijkverpleging en psychische zorg behouden

Zorgverzekeraars moeten zorginstellingen blijven betalen en voorkomen dat wijkverpleegkundigen en medewerkers in de geestelijke gezondheidszorg hun baan verliezen. Op die manier kan de zorg voor kwetsbare mensen tijdens en na de corona-crisis op peil blijven. Een Kamermeerderheid steunde vandaag een motie van GroenLinks hiervoor.