Nieuws over Kathalijne Buitenweg

Laat werknemers meebeslissen over het gebruik van robots in hun werk

Werknemers moeten kunnen meebeslissen over het gebruik van robots op de werkvloer. Dit stelt GroenLinks-Tweede Kamerlid Kathalijne Buitenweg vanmiddag tijdens een symposium over de betekenis van robotisering voor de Nederlandse samenleving. Volgens Buitenweg wordt bij het toepassen van nieuwe technologie te vaak over werknemers en burgers heen-gewalst.

Sleepwet aangepast na ‘nee’ bij het referendum

Kathalijne Buitenweg

Nadat het referendum over de sleepwet eindigde in een duidelijk ‘nee’ heeft het kabinet de wet aangepast. GroenLinks heeft campagne gevoerd tegen de sleepwet, omdat de wet een grote inbreuk maakt op de privacy van mensen. Daarnaast moet in de wet zijn vastgelegd wat inlichtingendiensten wel en niet mogen.

GroenLinks komt met alternatief voor sleepwet

Kathalijne Buitenweg presenteert vandaag een alternatief voor de sleepwet. Deze ‘reparatiewet’ zou bij een ‘nee’ tijdens het aankomende referendum de huidige sleepwet op cruciale punten amenderen.  De reparatiewet voorkomt het inzetten van een sleepnet om gegevens van burgers te verzamelen en beperkt de bevoegdheden voor geheime diensten om inbreuk te maken op de privacy van onschuldige burgers.

“Maak religieuze scheiding wettelijk mogelijk”

Burgerlijk huwelijken kunnen worden ontbonden, ook als één van de partners dat niet wil. Dit moet ook mogelijk worden bij religieuze huwelijken, vinden Kamerleden Kathalijne Buitenweg en Madeleine van Toorenburg (CDA). Zij willen dat dit wettelijk geregeld wordt. Nu is dat nog niet het geval.