Nieuws over Kathalijne Buitenweg

Stop het gebruik van Chinese software voor vitale overheidsinfrastructuur

Nederland moet stoppen met het gebruik van Chinese software voor de vitale infrastructuur van de overheid. Dit stellen GroenLinks en de VVD donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. De partijen maken zich zorgen over het communicatiesysteem voor hulpdiensten en politie C2000, dat wordt geleverd door een Chinese partij. GroenLinks en de VVD roepen het kabinet op minder naïef te zijn en de aanbesteding van C2000 terug te draaien.

Ook voorman politie de straat op

Wijkagenten

De meewerkend voormannen en voorvrouwen bij de politie moeten ruimte krijgen om diensten te draaien op straat. Dit stelt GroenLinks bij de behandeling van de begroting Justitie in de Tweede Kamer. Sinds de reorganisatie van de politie zijn deze voormannen en –vrouwen vooral druk met administratieve rompslomp en het overnemen van taken van de teamchef. GroenLinks vreest dat er daardoor gaten vallen bij het verbeteren van politiewerk op straat en het mentorschap voor wijkagenten.

GroenLinks wil ombudsloket voor sekswerkers

GroenLinks wil een ombudsloket voor sekswerkers. Dit stelt Tweede Kamerlid Kathalijne Buitenweg vandaag in een overleg over mensenhandel en prostitutie. Sekswerkers moeten volgens GroenLinks terecht kunnen bij een onafhankelijke partij die hun helpt als zij klachten hebben over instanties of advies nodig hebben over overheidsregels.

Doorverkopen DNA-gegevens aan farmaceutische bedrijven is stuitend en zorgelijk

Het tv-programma Radar besteedt vanavond aandacht aan het feit dat DNA-materiaal dat is verzameld voor afstammingsonderzoek wordt verkocht aan farmaceutische bedrijven.  GroenLinks vindt dit stuitend en zorgelijk. Het is van groot belang dat de overheid hier grenzen aan stelt. Mensen moeten goed geïnformeerd zijn over wat met hun DNA-materiaal gebeurt, en informatie mag niet tegen hun gebruikt worden. Voorkomen moet worden dat bijvoorbeeld zorgverzekeraars DNA-informatie kopen om hogere premies te kunnen eisen van mensen met erfelijke ziektes. Bovendien moeten voldoende alternatieven voorhanden zijn voor mensen die meer over hun achtergrond willen weten om hun DNA te laten onderzoeken, zonder dat de gegevens voor andere doelen worden gebruikt.

Laat werknemers meebeslissen over het gebruik van robots in hun werk

Werknemers moeten kunnen meebeslissen over het gebruik van robots op de werkvloer. Dit stelt GroenLinks-Tweede Kamerlid Kathalijne Buitenweg vanmiddag tijdens een symposium over de betekenis van robotisering voor de Nederlandse samenleving. Volgens Buitenweg wordt bij het toepassen van nieuwe technologie te vaak over werknemers en burgers heen-gewalst.