Nieuws over Liesbeth van Tongeren

Nederland Schaliegasvrij

Na jaren strijd is Nederland nu echt schaliegasvrij. Minister Wiebes heeft tijdens een debat over mijnbouw na een voorstel van GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren toegezegd aan de Tweede Kamer dat er geen plek is voor schaliegas in Nederland.

GroenLinks: Nederland kreeg halve verhaal leveringszekerheid Gronings Gas

Vorige week bracht de Gasunie Transport Services (GTS) naar buiten dat voor de leveringszekerheid 14 tot 27 miljard kuub Gronings gas per jaar nodig is. Dat is nodig om te zorgen dat gezinnen en bedrijven in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland niet in de kou zitten en kunnen koken. Voor de veiligheid van Groningers adviseert het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) om maximaal 12 miljard kuub per jaar te winnen. Nu blijkt dat de Kamer een half verhaal kreeg over hoeveel Gronings gas per jaar opgepompt moet worden. Door meer gebruik van gasopslag en stikstofbijmenging kan de Groningse gaswinning lager. De vereniging gasopslag Nederland pleitte hier al eerder voor.