Nieuws over Lisa Westerveld

Kabinet, kies voor opvang voor alle peuters

Er ligt een prachtige kans om alle kinderen in Nederland een goede start te bieden. Een gezamenlijke start die bovendien de samenhang in de maatschappij vergroot. Dat schrijft Kamerlid Lisa Westerveld in een gezamenlijke opinie met Peter Kwint (SP) en Gijs van Dijk (PvdA).

Jaarverslag Onderwijsinspectie één groot pleidooi voor meer investeringen

Het jaarverslag van de Onderwijsinspectie leest volgens GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld als een 208 pagina’s tellend pleidooi voor veel forsere investeringen in het onderwijs. ‘Het is echt tijd om wakker te worden en veel forser te investeren. De werkdruk moet omlaag, de klassen moeten kleiner, de salarissen moeten omhoog. Leerlingen en leraren verdienen dat,’ zegt ze in een eerste reactie.

GroenLinks: stel maatschappelijke diensttijd uit en investeer 100 miljoen extra in leraren

Wat GroenLinks betreft moet er meer geld naar leraren. De werkdruk is te hoog, de klassen te vol en de salarissen te laag. De situatie in het onderwijs is zo urgent dat er snel extra geld moet komen. Daarom wil GroenLinks, in aanvulling op eerdere voorstellen, dat het kabinet nu ook een pas op de plaats maakt met de voorgenomen maatschappelijke diensttijd, zodat de 100 miljoen die daarvoor vrijgemaakt was geïnvesteerd kan worden in leraren.

Wet tegen uitsluiting van kinderen uit arm gezin op school

GroenLinks en de SP hebben er tabak van dat jaar in jaar uit kinderen geweigerd worden bij schoolreisjes, kerstvieringen en sinterklaasfeestjes, omdat hun ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen betalen. Daarom schrijven Kamerleden Lisa Westerveld en Peter Kwint een wet die het verbiedt kinderen uit te sluiten van activiteiten op school, omdat ze ouders hebben die deze bijdrage niet kunnen betalen.

GroenLinks en SP: stop weglekkende onderwijsmiljoenen

Volgens Kamerleden Lisa Westerveld (GroenLinks) en Peter Kwint (SP) is de geldnood in het onderwijs dusdanig hoog dat het kabinet niet kan accepteren dat miljoenen weglekken uit het onderwijs. Daarom doen zij tijdens het debat over leraren woensdag drie voorstellen om iets te doen aan verspilling. Ze zijn hierbij geholpen door ruim  350 leraren die op hun verzoek een  enquête invulden over werkdruk en geldverspilling in het onderwijs.