Nieuws over Suzanne Kröger

Alleen luchthavens hebben baat bij vage geluidsberekening: GroenLinks eist echte meting

Geluidsoverlast door vliegverkeer wordt in Nederland berekend. Met metingen wordt vrijwel niets gedaan. Op basis van de berekeningen wordt bepaald hoeveel vluchten Schiphol mag uitvoeren, welke baan daarvoor gebruikt wordt en welke routes vliegtuigen moeten vliegen. Deze papieren werkelijkheid strookt vaak niet met de realiteit. Piloten vliegen anders, er wordt vaker dan afgesproken ’s nachts gevlogen of met oudere vliegtuigen. Bewoners zijn daarvan de dupe. Er zíjn echter wel meetstations, van Schiphol en van gemeenten, die het geluid van overvliegende vliegtuigen meten en registreren. Maar met die informatie wordt weinig gedaan. GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger wil daarom dat de overheid alle beschikbare meetgegevens combineert en waar nodig nieuwe meetstations plaats . Die meetgegevens moeten worden gebruikt om goede rapportages te maken waarin zowel de berekeningen als de metingen met elkaar worden vergeleken.

GroenLinks: Omwonenden Schiphol de mond gesnoerd met eeuwig durende zwijgplicht

Wie vanaf 1 januari in de buurt van Schiphol een nieuwbouwwoning koopt, wordt bij de koop op de hoogte gesteld van geluidshinder van vliegtuigen. Kopers moeten een contract ondertekenen waarin staat dat zij hiervan op de hoogte zijn en in de toekomst daarom niet zullen klagen over geluidsoverlast. Dit hebben gemeenten, provincies, KLM, Schiphol en de voormalig staatssecretaris afgesproken.

Ministerschap geen springplank voor topfunctie

Tweede Kamerleden Liesbeth van Tongeren en Suzanne Kröger stellen kamervragen naar aanleiding van de geruchten dat Melanie Schultz mogelijk de nieuwe baas van Schiphol wordt. Omdat Schultz als minister van Infrastructuur en Milieu verantwoordelijk is voor Schiphol roept de overstap de schijn van belangenverstrengeling op.