Nieuws over Tineke Strik

Raad van Europa: door deals met derde landen rechten vluchtelingen vaak geschonden

Hek

Deals met derde landen over asielzoekers leiden tot ernstige mensenrechtenschendingen. Dit stelt het parlement van de Raad van Europa in een resolutie die is opgesteld door rapporteur en GroenLinks-Eerste Kamerlid Tineke Strik. Europese landen hebben te weinig oog voor de bescherming van vluchtelingen elders. Dit blijkt uit de deals die worden gesloten met landen die bij lange na niet voldoen aan eisen onder het Vluchtelingenverdrag.

Aangenomen hackwet maakt te grote inbreuk op onze privacy

De opsporingsinstanties mogen straks, zonder dat verdachten het doorhebben, meeluisteren via de laptopmicrofoon, meekijken via de webcam, screenshots maken en toetsaanslagen vastleggen. Dit hacken gaat mogelijk zijn op alle te hacken apparaten, die nu bestaan en in de toekomst nog gaan komen. Het is duidelijk dat meekijken met alle apparaten in huis of de auto, niet alleen veel informatie oplevert over de verdachten, maar ook over huisgenoten, familie en kennissen.

Donorwet aangenomen na drie intense weken in de Senaat

Een van de belangrijkste debatten dit jaar in de Eerste Kamer is na drie politiek enerverende weken geëindigd in een dag van hoop voor al diegenen wachtend op een orgaan. Met bijna de kleinst mogelijke meerderheid in de Senaat, en eerder al de kleinste in de Tweede Kamer, is de donorwet van Pia Dijkstra dinsdagmiddag aangenomen (38-36). Drie debatdagen, een extra brief met toezeggingen van Dijkstra en een aangenomen motie zijn er uiteindelijk voor nodig om genoeg  Eerste Kamerleden te overtuigen.