Nieuws over Tineke Strik

Donorwet aangenomen na drie intense weken in de Senaat

Een van de belangrijkste debatten dit jaar in de Eerste Kamer is na drie politiek enerverende weken geëindigd in een dag van hoop voor al diegenen wachtend op een orgaan. Met bijna de kleinst mogelijke meerderheid in de Senaat, en eerder al de kleinste in de Tweede Kamer, is de donorwet van Pia Dijkstra dinsdagmiddag aangenomen (38-36). Drie debatdagen, een extra brief met toezeggingen van Dijkstra en een aangenomen motie zijn er uiteindelijk voor nodig om genoeg  Eerste Kamerleden te overtuigen.

Tineke Strik slaat dubbelslag in debat naturalisatietermijn

De Eerste Kamer heeft dinsdag de wet om de termijn voor het verkrijgen van het Nederlanderschap te verlengen van vijf naar zeven jaar, verworpen. Tineke diende daarnaast als enige een motie in om integratie van vluchtelingen te verbeteren daarbij rekening houdend met de duur van de naturalisatietermijn. ,,De motie haalde het net. Van deze uitslag heb ik gedroomd, want het wetsvoorstel werd nipt verworpen", aldus de na afloop bijzonder opgewekte Tineke.