Nieuws over Zihni Özdil

Koester de pioniersgeest in de wetenschap

GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil maakt zich sterk voor de pioniersgeest in de Nederlandse wetenschap. ‘De basis moet beter worden beschermd: ik wil garanties voor het vrije onderzoek. Tegelijkertijd moeten we gewiekster zijn: Nederland had de afgelopen jaren een voortrekkersrol in nanotechnologie. Nu die tak van sport lucratief lijkt te worden, moeten we voorkomen dat landen als China en de V.S. de kaas van ons brood eten,’ aldus Zihni.

GroenLinks wil gelijke kansen voor álle studenten

Het onderwijs in Nederland moet voor iedereen even toegankelijk zijn. Studenten met veel geld of rijke ouders krijgen nu meer kansen dan hun medestudenten. GroenLinks Kamerlid Zihni Özdil vindt dat onwenselijk en doet daarom vandaag een aantal voorstellen om de gelijkheid op hogescholen en universiteiten te bevorderen.

GroenLinks, SP en PvdA: Verhoog ww-premie flexcontracten

Om oneigenlijk gebruik van flexwerk tegen te gaan, moet de ww-premie die werkgevers bij flexcontracten betalen, viermaal zo hoog worden. Met de extra premie die zo opgehaald wordt, gaat de premie voor vaste contracten juist flink omlaag. Daarvoor pleiten SP, GroenLinks en PvdA. Bij de begrotingsbehandeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zullen de partijen woensdag samen een initiatief hiertoe indienen.

Gelijke beloning voor gelijk werk

Mensen die via een zogenaamde payroll-constructie werken moeten voortaan hetzelfde loon en dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben als hun collega’s met een normaal contract. Samen met zijn collega's van de PvdA en de SP presenteert GroenLinks-Tweede Kamerlid Zihni Özdil vandaag een voorontwerp van een initiatiefwet die deze gelijke beloning voor gelijk werk regelt.