Nieuws gefilterd op Politie

Stop het gebruik van Chinese software voor vitale overheidsinfrastructuur

Nederland moet stoppen met het gebruik van Chinese software voor de vitale infrastructuur van de overheid. Dit stellen GroenLinks en de VVD donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. De partijen maken zich zorgen over het communicatiesysteem voor hulpdiensten en politie C2000, dat wordt geleverd door een Chinese partij. GroenLinks en de VVD roepen het kabinet op minder naïef te zijn en de aanbesteding van C2000 terug te draaien.

Ook voorman politie de straat op

Wijkagenten

De meewerkend voormannen en voorvrouwen bij de politie moeten ruimte krijgen om diensten te draaien op straat. Dit stelt GroenLinks bij de behandeling van de begroting Justitie in de Tweede Kamer. Sinds de reorganisatie van de politie zijn deze voormannen en –vrouwen vooral druk met administratieve rompslomp en het overnemen van taken van de teamchef. GroenLinks vreest dat er daardoor gaten vallen bij het verbeteren van politiewerk op straat en het mentorschap voor wijkagenten.

GroenLinks: politiesite moet aangiftes seksueel geweld meer stimuleren

De website van de politie moet worden aangepast om meer steun te bieden aan slachtoffers van seksueel geweld en hun helpen bij het doen van een aangifte. Dat wil Kamerlid Kathalijne Buitenweg, die haar voorstel vandaag doet in debat met minister Dekker van Rechtsbescherming. Er wordt geschat dat seksueel geweld wel 30 keer vaker voorkomt dan uit het aantal aangiftes blijkt.

GroenLinks geschokt door fatale optreden politie

GroenLinks is diep geschokt door het fatale ingrijpen van vijf Haagse politieagenten. Eerder deze week riep GroenLinks minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie ertoe op niet alleen de Rijksrecherche en het OM, maar vooral ook de Nationale Ombudsman en de Inspectie voor Veiligheid en Justitie te betrekken bij het onderzoek naar de gewelddadige dood van Mitch Henriquez. De feiten die op de persconferentie zijn bekendgemaakt benadrukken die klemmende noodzaak alleen maar. Het onderzoek zou zich niet alleen moeten beperken tot dit incident maar moet zich breder richten op het gebruik van geweld en het gebruik van etnisch profileren als opsporingsmiddel door de Haagse politie.