Nieuws gefilterd op TTIP

Wie kan CETA nog tegenhouden?

Sigmar Gabriel (SPD)

Terwijl de TTIP-onderhandelingen stroef verlopen, is CETA – het handelsakkoord tussen de EU en Canada – al bijna een feit. Er zijn nog drie hordes te nemen: de nationale regeringen moeten in de Raad van Ministers instemmen met de ondertekening. Het Europees Parlement moet instemmen en vervolgens ook alle 28 (of zonder het VK 27) nationale parlementen. De eerste twee hordes zijn het belangrijkste. Als de Raad van Ministers en het Europees Parlement instemmen, kan het verdrag voorlopig in werking treden. Zelfs als nationale parlementen daarna bezwaar maken, zit de EU nog jaren opgescheept met het akkoord.

Europese Commissie stuurt CETA langs nationale parlementen, maar wil wel voorlopige toepassing

De Europese Commissie presenteerde dinsdagmiddag haar voorstel voor de procedure voor de ondertekening CETA, het ingrijpende handelsakkoord tussen de EU en Canada. In tegenstelling tot eerdere uitingen van Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker besloot de Europese Commissie op het laatste moment om het akkoord door nationale parlementen te laten ratificeren. GroenLinks is echter bezorgd over het voorstel om CETA in afwachting van die nationale ratificatie wel voorlopig toe te passen.