Nieuws gefilterd op Tweede Kamer

GroenLinks wil onafhankelijk meldpunt 'voel je veilig' bij Rijksoverheid

Iedereen zou zich veilig moeten voelen op het werk. Toch ervaren jaarlijks 134.000 mensen ongewenst seksueel gedrag van collega's of leidinggevenden. Dit kan van grote invloed zijn op iemands leven: één op de drie werknemers die te maken hebben met ongewenste omgangsvormen krijgen burn-outklachten. GroenLinks vindt dat de Rijksoverheid het goede voorbeeld moet geven om een veilige werkplek voor iedereen te creëren. Daarom pleit de partij vandaag voor een onafhankelijk meldpunt 'voel je veilig'.

GroenLinks en PvdA: verstrek abortuspil bij huisarts

GroenLinks en de PvdA dienen vandaag een initiatiefwet in die regelt dat de abortuspil voortaan door de huisarts verstrekt mag worden. Nu kunnen vrouwen deze pil alleen op  recept van het ziekenhuis of de abortuskliniek krijgen. De partijen willen dat de huisarts deze pil ook kan voorschrijven, zo zeggen zij tegen NRC.

GroenLinks en SP: stop weglekkende onderwijsmiljoenen

Volgens Kamerleden Lisa Westerveld (GroenLinks) en Peter Kwint (SP) is de geldnood in het onderwijs dusdanig hoog dat het kabinet niet kan accepteren dat miljoenen weglekken uit het onderwijs. Daarom doen zij tijdens het debat over leraren woensdag drie voorstellen om iets te doen aan verspilling. Ze zijn hierbij geholpen door ruim  350 leraren die op hun verzoek een  enquête invulden over werkdruk en geldverspilling in het onderwijs.

Nederland Schaliegasvrij

Na jaren strijd is Nederland nu echt schaliegasvrij. Minister Wiebes heeft tijdens een debat over mijnbouw na een voorstel van GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren toegezegd aan de Tweede Kamer dat er geen plek is voor schaliegas in Nederland.