Nieuws gefilterd op Tweede Kamer

Snel eerlijker Kinderpardon na Kameruitspraak

Eerlijk kinderpardon

GroenLinks is blij met de vanmiddag door de Kamer aangenomen motie waarin staatssecretaris Dijkhoff wordt verzocht het Kinderpardon eerlijker toe te passen. Hij zal het zogeheten meewerkcriterium moeten versoepelen: kinderen hoeven hierdoor alleen maar aan te tonen dat zij beschikbaar waren voor uitzetting door de overheid, in plaats van dat zij er alles aan hebben moeten doen om op eigen initiatief te vertrekken naar het land van herkomst.

'Stuur geen ongelezen tapgegevens naar het buitenland'

Aanstaande woensdag behandelt de Tweede Kamer de nieuwe Wet inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) van minister Plasterk. Door deze wet wordt het mogelijk dat de veiligheidsdiensten tapgegevens die nog niet zijn bekeken naar buitenlandse diensten sturen. Onze gegevens kunnen zonder al te veel moeite in ongelezen staat belanden bij buitenlandse inlichtingendiensten.

Nederland veranderen we met een nieuw belastingstelsel

Belastingen zijn vervelend en ingewikkeld. Het huidige belastingstelsel is achterhaald. Iedereen is het er over eens dat het stelsel eenvoudiger moet. Ik wil Nederland veranderen. Dat begint met een eerlijker, socialer en groener belastingstelsel. Een radicale belastinghervorming moet de kern zijn van het regeerakkoord van het volgende kabinet. Een belastinghervorming kunnen we niet overlaten aan een rechts kabinet. Daarvoor is een progressieve coalitie noodzakelijk.