Nieuws gefilterd op Tweede Kamer

Ministerie erkent fouten bij berekening geluidsoverlast Vliegveld Lelystad

Actiecomité Hoogoverijssel, een bewonersinitiatief dat strijdt tegen de overlast verzorgende lange en lage vliegroutes, heeft grove fouten ontdekt in het rapport dat de milieueffecten van Lelystad Airport berekende. De geluidshinder van vliegtuigen op weg naar Lelystad Airport blijkt veel groter dan het rapport doet voorkomen. Staatssecretaris Dijksma erkent een aantal fouten en laat verder onderzoek doen.

Brede coalitie tegen btw-verhoging

Een brede coalitie van onder andere GroenLinks, SP, PvdA, FNV, de Patiëntenfederatie, de Fietsersbond, de Koninklijke Boekverkopersbond, de Stichting Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek, ANBO, de Groentecoalitie, FNV Jong en de Beroeps Organisatie Kunstenaars kondigt vandaag maatschappelijke actie aan tegen de geplande btw-verhoging van 6% naar 9%. Mensen kunnen de actie steunen op www.geenbtwverhoging.nl

GroenLinks wil opheldering over risico’s bankenstelsel

Er moet snel duidelijkheid komen over het schaduwbancaire stelsel, waarin veelal ondoorzichtige transacties tussen banken plaatsvinden. Deze markt, waarin vele duizenden miljarden euro’s per jaar omgaan, wordt nauwelijks gecontroleerd door toezichthouders, bleek deze week uit een artikel in de Groene Amsterdammer. Kamerlid Bart Snels stelt Kamervragen aan minister Dijsselbloem van Financiën.