Nieuws gefilterd op Tweede Kamer

GroenLinks presenteert actieplan meer woningen voor middeninkomens

Voor mensen met een middeninkomen is het moeilijk om een huis te vinden: ze verdienen te veel voor een sociale huurwoning en te weinig om een hypotheek te krijgen. GroenLinks vindt dat iedereen moet kunnen wonen in de plaats waar ze werken. Daarom presenteert de partij vandaag het actieplan Meer Woningen voor Middeninkomens. Zodat mensen met verschillende inkomens weer naast elkaar kunnen wonen.

GroenLinks wil noodplan zorgpersoneel

Bijna één op de zes zorgprofessionals krijgt te maken met burn-outklachten. Meer dan de helft van alle verpleegkundigen en verzorgenden ervaart de werkdruk als veel te hoog. En maar liefst 62 procent van de medewerkers op de vloer draait extra diensten. Het zorgpersoneel trok al vaker aan de bel en ook wat GroenLinks betreft staan alle signalen op rood. Daarom moet het kabinet met een noodplan zorgpersoneel komen.

GroenLinks roept kabinet op in actie te komen voor meer leraren

Over tien jaar komen we ruim 17 000 leraren te kort in het primair- en voortgezet onderwijs. Tegelijkertijd neemt het aantal mensen dat kiest voor het onderwijs gestaag af: in 2005 studeerden nog ruim 7000 pabostudenten af, tegenover 3700 in 2016. De gevolgen van het lerarentekort zijn nu al zichtbaar: klassen worden voller en één op de vier leraren krijgt te maken met burn-outklachten.

De vrijwillige ouderbijdrage, nu echt vrijwillig

GroenLinks, LAKS, Ouders & Onderwijs, SP en PvdA slaan de handen ineen om de problemen met de vrijwillige ouderbijdrage op te lossen. De afgelopen jaren zijn zij overspoeld met klachten van ouders en leerlingen over de zogenaamd vrijwillige ouderbijdrage. De organisaties en politieke partijen komen daarom met drie voorstellen om de vrijwillige ouderbijdrage weer echt vrijwillig te maken.

GroenLinks: versterk rechtspositie promovendi

Op onze universiteiten bedrijven promovendi op het allerhoogste niveau wetenschap en voeren ze daarnaast allerlei onderwijstaken uit. Maar promovendi staan steeds meer onder druk. Binnen de wetenschap is de werkdruk bijna nergens zo hoog, komen burn-outs nergens zo vaak voor en is het risico op depressies nergens zo groot. GroenLinks wil dat promovendi beter beschermd worden.